Skip to main content
فهرست مقالات

عشق طبیعت و سیاست

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 48 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلمساز، جنگل، مافیا، داستان، دوردست، ماجرا، آدم، ایران، درخت

خلاصه ماشینی:

"-در جلسهء پرسش و پاسخ بعد از اکران فیلم در سینما صحرا،شما واژهء ‘‘سینمای ملی‌''''را به کار بردید و این که به دنبال چنین سینمایی هستید،تلقی‌ شما از سینمای ملی چیست؟ معصومی:ببینید برای فیلم‌‘‘رسم عاشق کشی‌''''در جشنوارهء فجر حتی‌ کاندیدای کارگردانی هم نشدم ولی در جشنواره شانگ‌های که از جشنواره‌های‌ معتبر جهانی است،در بین 16 فیلم و به انتخاب یک هیئت داوران متشکل از کارشناسان ژاپنی و کره‌ای و آمریکایی و چینی و فرانسوی جایزهء اول را گرفتم. بحثی مثل‌‘‘مبارزه با فقر و فساد و تبعیض‌''''که از سوی رهبری نظام سال‌هاست طرح شده است بالاخره باید بستر فرهنگی و تبلیغاتی خودش را پیدا کند و مگر سینما را می‌شود از این بسترسازی فرهنگی مستثنا کرد؟ معصومی:من خودم سوژه‌هایی دارم در همین موارد که‌ سال‌هاست دارد خاک می‌خورد. البته در بعضی فیلم‌هایی که در جشنوارهء امسال هم دیدیم، معلوم است که فیلمساز هیچ تعلقی به کشور و مردمش‌ ندارد و صرفا به مخاطب خارجی و جشنواره‌های اروپایی‌ فکر می‌کند ولی این دلیل نمی‌شود که ما صورت مسئله‌ را پاک کنیم و به فکر ایجاد سینمای منتقد اصلاح‌طلب‌ ملی نباشیم. در رژیم شاه چون آن فیلم‌ها ساخته نشد و آژیر کشیده‌ نشد،فروریخت،بنابراین اگر کسی موضعش دفاع از نظام باشد که باید این‌ فسادها را رسوا کند و اعلام خط کند تا نظام بیمه بشود و کسانی که‌ توانایی و دردمندی این کار را دارند و چارچوب‌های اعتراض و اصلاح را می‌دانند باید حتی تشویق شوند که چنین خدمتی را انجام بدهند ولی این‌ سیستم سلیقه‌ای،تناقضاتی را به بار می‌آورد که تماشایی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.