Skip to main content
فهرست مقالات

از دامغان تا غزنین (جریان مثنوی سرایی در شعر مقاومت افغانستان)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مثنوی ،شعر ،شعر مقاومت افغانستان ،مثنوی سرایی در شعر مقاومت ،جریان مثنوی سرایی در شعر ،مثنوی‌سرایی ،معلم ،غزل ،جریان مثنوی‌سرایی در شعر مقاومت ،حماسی ،محمد کاظم کاظمی ،مثنوی‌های محمد کاظم کاظمی ،حماسه ،زبان مثنوی‌های معلم زبان ،شعرهای محمد کاظم کاظمی ،سبک ،جریان شعر حماسی در زبان ،زبان ،قالب ،میان محمد کاظم کاظمی ،مثنوی‌سرایی استاد علی معلم ،مثنوی‌های ،شاعران معاصر ایران علی معلم ،مثنوی‌سرایی علی معلم ،علی معلم ،جریان مثنوی‌سرایی افغانها ،میان شاعران معاصر ایران علی ،کار شاعران مهاجر افغانی ،جریان شعر برانگیزاننده و حماسی ،مثنوی غزل

خلاصه ماشینی:

"این جریان بعدها به‌ نام شعر مقاومت افغانستان اشتهار یافت و تعداد زیادی از برجستگان‌ این جریان در آغاز کار خودشان بنا به دلایلی تحت‌تأثیر شیوهء خاص‌ مثنوی‌سرایی علی معلم قرار گرفتند و به سرودن مثنوی به سبک و سیاق‌ ایشان روی آوردند. و کسی گفت:چنین گفت:سفر سنگین است‌ باد با قافله دیری است که سر سنگین است‌3 سمند خوش‌قدم من سپید پیشانه‌ ببر مسافر خود را به مقصد خانه‌4 ج:لحن و فضای حماسی تبعیت از لحن و بیان حماسی که ویژگی دیگر کارهای معلم بود نیز در سروده‌های اولیه شاعران مقاومت به شدت هویداست. از مثنوی‌سرایان‌ آغازین،تعدادی مانند آصف رحمانی و نظام الدین شکوهی از صحنه‌ تا حدودی کناره گرفتند و تعداد دیگر مانند سید نادر احمدی و محمد شریف سعیدی به غزل‌سرایی روی آوردند و در این میان یکی دو نفر بودند که تا مدتها در این شیوه کار کردند و برای خودشان سبک و سیاق‌ خاصی را نیز به دست آوردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.