خلاصه ماشینی:
"نوستالژی چاووش، موسیقی اندیشه نگاهی به مجموعه آلبومهای موسیقی چاووش علی شیرازی برای پی کردن به چگونگی تولید این مجموعه و جایگاه آن طی یک قرنی که از ضبط و ماندگاری آثار موسیقی ایران میگذرد،لازم است تا قدری شرایط این رشته هنری را در سالهای قبل و از آفرینش چاوش و اکاوی کنیم: «چاووش»ها آفریدهء دست هنرمندانی است که بیشتر آنها دستپروردهء«استاد نور علی برومند»بودند.
محمد رضا شجریان و محمد رضا لطفی که در اوایل دههء پنجاه با اجراها خوب نامی برای خود دست و پا کرده بودند به همراه حسین علیزاده،پرویز مشکاتیان،کامکارها و خیل هنرمندان دو گروه«عارف» و«شیدا»چهرههای جوانی بودند که استخوانبندی و بدنهء اصلی موسیقی اصیل ایرانی را در دو دههء آتی تشکیل میدادند.
مثلا از این میان،چاووش شماره 9،شامل کنسرت گروه شیدا به سرپرستی لطفی و با صدای شجریان در تیرماه 1356 (سال قبل از انقلاب)است.
به یقین،اگر ناظری این مسیر را ادامه میداد در طول سالهای پس از انقلاب به قطب دوم آواز تک قطبی ایران تبدیل میشد؛چرا که از نظر صدا،شهرت و جایگاه همه شرایط برای ناظری مهیا بود."