Skip to main content
فهرست مقالات

قرق شکنی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، هنر، پخش، آهنگسازان مجموعه نینوا علی، شعر، استاد، معماری، آلبوم، مجموعه نینوا علی شیرازی، تلویزیون، موسیقی فیلم، موسیقی ایرانی، نینوا (، مجموعه آلبومهای نینوا، آثار، موسیقی پاپ، حرام، حوزه اندیشه و هنر اسلامی، آلبومهای نینوا و تشکیل حوزه، ایرانی، موسیقی معماری زمان، پخش موسیقی، استاد محمد رضا شجریان، کار، زمان، موسیقی حرام، آثار موسیقی، باغ ارغوان، موسیقی ایرانی از رسانه پخش، راه‌گشای هنر موسیقی

خلاصه ماشینی: "(به تصویر صفحه مراجعه شود) هسته اولیه تشکیل‌دهنده موسیقی چه کسانی بودند؟ در حقیقت من کار را شروع کردم و بعدها محسن نفر به جمع ما اضافه‌ شد من از سال 1358 به کلاس آواز استاد محمد رضا شجریان راه پیدا کرده بودم. پس چگونه بود که برای شما،به قول خودتان بچه‌های مذهبی، مشکل ایجاد شد؟ این مسئله ریشه در دعوای دیرینه مذهب با موسیقی دارد که معتقدم‌ از اساس اشتباه است. در ادامه از طرفی‌ می‌دیدیم که از میان هریک صد اثر تولیدی فقط یکی دو تا واحد ارزش‌ است و از طرفی دیگر در بخش خصوصی هنرمندانی مثل مشکاتیان و شجریان با نهایت علاقه به کار مشغول بودند. چون گروههای دیگر در عین فعال بودن خود را مقید به کسب اجازه فقهی‌ نمی‌دانستند (به تصویر صفحه مراجعه شود) من همواره درگیر این سؤال‌ بوده‌ام که اگر موسیقی حرام‌ است چرا رسانه آن را پخش‌ می‌کند. اگر هم حلال است آیا همه موسیقیهایی که مثلا از تلویزیون پخش می‌شود خوب‌ ومفید است؟ اما اگر از دریچه حکمت به‌ موضوع بنگریم موسیقی نه‌ تنها حلال است بلکه مستحب‌ مؤکد شمرده می‌شود (به تصویر صفحه مراجعه شود) «نینوا»در برهه‌ای از تاریخ‌ ایران شکل گرفت که شاید دیگر تکرار نشود. به چه دلیل پس از پنج آلبوم،تولید و انتشار مجموعه نینوا متوقف‌ شد؟ دیگر فضای حوزه تغییر کرده و آرام‌آرام از حوزه اندیشه و هنر اسلامی‌ به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تبدیل شده بود. اما اگر زمانی هنرمندی مثل بنده که در زمینه موسیقی سنتی‌ فعالیت می‌کنم نسبت به اتفاقهای جامعه و ظلم و جور بی‌تفاوت باشد و مثلا شعر عاشقانه بخواند این غفلت او را می‌رساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.