Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط معنوی و تنزه مادی (پیشینه آموزش هنر در ایران)

نویسنده:

(2 صفحه - از 35 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : هنر، آموزش، پیشینه آموزش هنر در ایران، هنرجو، استاد، دانشجویان، مشکلات آموزش هنر در ایران، نقاشی، نظام، اسلامی

خلاصه ماشینی: "کار استاد در ابتدا زدودن هرگونه غرور و خودبزرگ‌بینی و امر به فروتنی،پاکی چشم و دل،ادب و احترام به بزرگ‌ترها به ویژه والدین و معلم،فراموش نکردن یاد خدا،قانع‌ نشدن به اندوخته‌های اندک و همواره خود را نیازمند و در حال آموزش دیدن از جمله مواردی بود که به شدت در در نظام ترمی-واحدی و گزینش از طریق کنکور به‌هرحال دانشجویان هنر رقیب‌ یکدیگرند و چنین وضعیت زمینه اخلاق‌گرایی و احساس عاطفی را کمتر فراهم می‌کند. در نظام‌ جدید،دانشجویان و هنرجویان در گروه‌های بزرگ‌تر، تحت لوای نظام آموزشی واحد،بدون گزینش خاصی‌ وارد نظام آموزشی می‌شدند در این روش آموزشی،آداب‌ و طریقت اخلاقی و معنوی جایگاهی نداشت و کم‌کم به‌ علت داشتن اصالت آموزشی فنی هنر و تأکید بر آموزش‌ در زمان محدود،وجود استادان گوناگون و بدون قید و وابستگی‌های عاطفی دانشجو و استاد و از همه مهم‌تر، دوری تدریجی آموزش هنر از زندگی روزمره،این روش‌ آموزش از آموزش سنتی هنر فاصله گرفت. به علاوه وجود نوعی فرهنگ‌ محافظه‌کاری و سیاست‌بازی باعث شده است که اگر هم‌ بخشی از این موضوع‌ها به نظام آموزش عالی هنر منتقل‌ شود،اجازه اعمال داده نشود وگرنه چگونه ممکن است‌ پدیده‌ای که تقریبا همهء صاحب‌نظران هنر کشور دربارهء ناکارآمدی و انطباق نداشتن آن با مبانی فکری و اعتقادی‌ و نیازهای واقعی کشوری دینی نظر داده‌اند،باز هم به‌ کار خود ادامه دهد؟نکته دیگر این است که این نظام‌ از خودش دفاع می‌کند زیرا تولید نیروی انسانی آموزشی‌ و مدیریت آموزش هنر نیز از طریق همین نظام صورت‌ می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.