Skip to main content
فهرست مقالات

ردیف به کدام روایت؟

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 37 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : ردیف، روایت، آموزش، هنر، موسیقی ایرانی، آموزش موسیقی، ردیف موسیقی ایرانی، آواز، روایت آوازی ردیف‌سازی اشاره، ردیف‌سازی

خلاصه ماشینی:

"گفت‌وگو با محسن کرامتی،مدرس آواز ایرانی ردیف به کدام روایت؟ اشاره: آموزش موسیقی ایرانی با یادیگری عنصری ریشه‌ای و مقدماتی تحت عنوان«ردیف موسیقی‌ ایرانی»ارتباط دارد اما ردیف موسیقی ایرانی در یک جمله مختصر چگونه تعریف می‌شود؟ ردیف،مجموعه‌ای از نغمات و الحان موسیقی ایرانی است که در چارچوب‌هایی موسیقیایی‌ به نام دستگاه و گوشه،منسجم و طبقه‌بندی شده و به دو صورت است:ردیف‌سازی و ردیف‌ آوازی. علاقه‌مندان را ده سال می‌بریم و می‌آوریم که تنها یک ردیف را بیاموزند آیا فکر نمی‌کنید که آموزش سینه‌به‌سینه‌ موسیقی ایرانی،مهم‌ترین آسیب‌ها در این زمینه باشد؟ اگر ردیف واقعا شرافتمندانه آموزش داده شود و مدرس به هنرجو خیانت نکند،این کار چندان‌ آسیب‌رسان نیست. می‌دانم که چگونگی آموزش در آموزشگاه‌ها نوسان دارد،خوشبختانه مطلع شدم‌ که با نظارت اهل فن،آموزشگاه‌ها درجه‌بندی‌ شده‌اند و از همه مهم‌تر این‌که مدرسان خوبی‌ در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کنند؛به خصوص در آموزشگاه‌های معتبر و صاحب‌نام باوجود تمام‌ این مسائل،باعث خوشحالی است که موسیقی‌ ایرانی ایسن‌همه علاقمند دارد و افراد زیادی به‌ آن می‌پردازند. باوجود این‌که ردیف،پایه آموزش موسیقی‌ ایرانی است آیا فرد یا تاریخ مشخصی برای آغاز شکل‌گیری آن شناسایی شده است؟ براساس کتاب تاریخ موسیقی ایران،اولین‌بار ردیف را علی‌اکبر خان از خاندان فراهانی در دوره قاجار شکلی‌ منظم داد. آیا این‌گونه‌ برخوردها به موسیقی خدمت می‌کند؟مثلا دوست‌ ثالثی باوجود این‌که موسیقی غربی را به اصطلاح بلعیده‌ است و توانایی‌هایش انکارنشدنی است،با زحمت سنتور می‌آموزد؛در زمینه ردیف موسیقی ایران تحقیق می‌کند و از گستردگی و عمق آن حرف می‌زند اما یک نوازنده تار، که به لحاظ سواد و دانش قیاس کردنی با ایشان نیست، معتقد است که دستگاه‌های موسیقی ایرانی چند گوشه‌ بیشتر نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.