Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب در دیار صوفیان (به قلم آقای علی دشتی)

ناقد:

(5 صفحه - از 43 تا 47)

خلاصه ماشینی:

"زیرا مراداز عدول‌ و برگشتن از طریقی که برای جورکننده پدیدار کرده‌اند،این است که از راه هموار و رفته شده و آشکار برگردد،اعم از اینکه این راه راست ظاهری باشد یا باطنی،و درتداول عرب‌ و عرف تازیان این است که اگر کسی از راه پیدا و آشکارا در برابر چشم نرود،در لغت‌ گوید:"جارعن الطریق‌"یعنی مایل شد از راه زیرا جور به معنی میل است،خواه این‌ طریق راست یا بنابر مصلحتی دارای پنج و خم باشد،بهر صورت راه پیدا منظور است، و نیز جور به معنی راه راست و ستم کردن در عمل یا حکم آمده است،اما به معنی گذاشتن‌ چیزی نه به جای خود هم که مورد طعن و رد آقای دشتی وارد شده هم در لغت عرب و هم در زبان دری بسیار به کار گرفته شده است. اما آقای دشتی به طوریکه از خلال عبارت و تضاعیف اوراق کتاب مورد نقد برمی‌آید به بیراهه روی و خلاف سیرت مستمره و عقلانی تحقیق دقیق رفتن عادت کرده،این است‌ که می‌نویسد:(شاید بیش از 150 بار کلمه ظلم با صیغه‌های گوناگون در قرآن آمده،و هیچکدام بدین معنایی که بزرگان صوفیه گفته‌اند نیست) برای اینکه فضیحت در تحقیق علمی-آنهم علوم عرفانی و تصوف-آشکارتر شود، مواردی که در قرآن کریم جور و ظلم به معنی نهادن چیزی در غیر محل خاص خود آمده است‌ مثال می‌آورم: در سوره صاد آیه 24 در موضوع طلب داوری دو فرشته بصورت دو برادر از حضرت داوود،براینکه یکی از آنها که دارای نودونه میش بود بغلبه و مخاطبه میش دیگری را که فقط یکی داشت گرفت،پس داوود گفت:"لقد ظلمک بسو آل نعجتک الی نعاجه‌"یعنی‌ براستی که بتو ظلم کرد به خواستن یک میش و انضمام به نود و نه میش خود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.