Skip to main content
فهرست مقالات

اصل «حکم» چونان در خود، و برای خود

(14 صفحه - از 139 تا 152)

کلید واژه های ماشینی : کانت، حکم، طبیعت، اصل، نقد، قوانین، شادی، نقد نیروی حکم، زیبایی، عام

خلاصه ماشینی:

"به این دلیل ما می‌توانیم به طور مقدماتی و مشروط این طور فرض کنیم که نیروی حکم به همین شیوه‌ گویی حاوی اصولی مستقل از تجربه‌ای از آن خویش است و از آنجا که شادی و رنج الزاما با میل مرتبط است،نیروی حکم درگذر از قوای شناخت ناب ما یعنی درگذر از حوزهء مفهومهای طبیعت در قوه و نیروی مفهوم آزادی نهفته است،همچنانکه دقیقا در کاربرد و اطلاق منطقی‌اش،گذر از هوش‌[عقل‌]به خرد را ممکن می‌سازد3. حکم تعیین کننده،که موضوع قوانین عام فرارونده از تجربهء حسی‌ تنظیم شده به وسیلهء هوش است؛صرفا اندراجی است یعنی قانون به طور غیرموقوف به‌ تجربه برای آن مقرر می‌شود و چنین حکمی دیگر نیاز ندارد که به قانون‌گذاری بپردازد،تا آن‌ را برای تبعیت خاص و جزئی از عام و کلی در طبیعت،راهنمای خویش قرار دهد8. حکم تعیین‌کننده‌ای که‌ تابع قوانین عام فراتر از تجربهء حسی است به وسیلهء هوش فراهم می‌شود و صرفا از قانونی‌ که پیش از تجربه برای آن مقرر شده‌است تبعیت می‌کند و برای راهنمایی خود به تابع قرار دادن جزئی در طبیعت از عام و کلی نیازی به قانون‌گذاری ندارد. البته قسمی شکلهای‌ بسلایی( dlofinam )در طبیعت و نیز صور و حالات بسیار و مفاهیم عام فراتر از طبیعت نیز موجود هستند که به وسیلهء قوانینی که به مدد هوش ناب مقدم بر تجربه مجهز می‌شوند نامتعین مانده‌اند،زیرا این قوانین منحصرا با امکان عام طبیعت در مقام موضوع حواس کار دارند؛از این رو باید همچنین قوانینی برای نیروی حکمی که صورتها را تابع مفهوم عام‌ طبیعت می‌کند موجود باشد12."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.