Skip to main content
فهرست مقالات

سورن کی یرکه گور (متفکر تنها)

نویسنده:

(18 صفحه - از 66 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : کی‌یرکه‌گور، هگل، سوبژکتیویته، تفکر، مسیحیت، انسان، هستی، روح، حقیقت، فرد، باور، زمان، تاریخ، جهان، اندیشه، کلی، کی‌یرکه‌گور به‌عبث بودن مسیحیت، حقیقت مسیحی، تفکرش رو به‌سوی انسان کلی، واقعیت، مفهوم، کار، حقیقت مسیحیت، عیسی مسیح، کی‌یرکه‌گور می‌گوید فرد، کی‌یرکه‌گور به مفهوم آزادی، بیان، هگل آزادی فرد، هستی اخلاقی فرد، تاریخ جهان

خلاصه ماشینی: "از سوی دیگر هگل انسان را به مثابهء موجودی ذاتا خردمند تعریف‌ می‌کند نه واحدی سوبژکتیو و به این ترتیب آزادی بشری را از تفکر عام خود کنار می‌گذارد و از این رو نمی‌تواند وزن و اعتبار مناسبی به عامل تصمیم‌گیری در تشکل شخصیت فرد بدهد از دیدگاه کی‌یرکه‌گور تصمیمی که ریشه در سوبژکتیویته دارد صرف تصمیم‌گیری نیست‌ بلکه مشکلی است ژرف در زمینهء"در میان بودن‌"(علاقه)و درگیری پرشور با مرگ، نیک‌بختی همیشگی پس از مرگ. اگر نهادهء کی‌یرکه‌گور را در گام نخست در صورت خاص مسیحی آن بیان کنیم به این‌ نتیجه می‌رسیم که آن حقیقت مسیحیت که سوژهء هستی‌دار باید دارا شود و سپس آن را تازه‌ کند به طور مطلق عبث است زیرا خدا-وجود جاودان-چگونه می‌تواند در زمان در شخص‌ عیسی مسیح ظاهر شود؟چقدر از گوهر مسیحیت بر این واقعیت استقرار می‌یابد که پیوندی‌ با معنا بین خدایی که در آسمان و جاوید است و مسیح و انسان‌های روی زمین که فناپذیرند، موجود باشد؟و چگونه می‌توان این پیوند را به تصور آورد؟از دیدگاه کی‌یرکه‌گور به تصور آوردن چنین رابطه‌ای ناممکن است و عبث بودن مسیحیت نیز بر همین واقعیت استوار می‌شود که در نسبت خودم با خدا دقیقا بیاموزم که درک محدود خد را کنار بگذارم. ایستاری از این دست در برابر عصر خودش و در برابر زمان به طور کلی رابطهء کی‌یرکه‌گور را به فلسفهء هگل معین می‌سازد و او این فلسفه را همچون نمایشگر همطراز کردن هستی فردی در عام بودن جهان تاریخی تلقی می‌کند و پراکنده شدن انسان در فراروند جهان،همینطور نه فقط فلسفهء نظام‌مند بلکه نظام جهان موجود را به تمامی اماج حمله قرار می‌دهد و این نظام را همچون دانش نهایی می‌داند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.