Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه اشراق / بازنگاهی به زندگی، آثار و آراء شیخ شهاب الدین سهروردی

نویسنده:

(24 صفحه - از 128 تا 151)

کلید واژه های ماشینی : اشراق، نور، فلسفه، حکمت، آراء شیخ شهاب‌الدین سهروردی، فلسفه اشراق، شیخ اشراق، سالک، باطن، نفس

خلاصه ماشینی:

"اما اتحادی که بین انوار مجرده به قرار گردد اتحاد علی است نه برزخی و جسمانی و همانطور که‌ چون نور اسپهبدی تعلقی به برزخ دارد و کالبد و تن آدمی مظهر آن است و ظاهربینان گمان‌ می‌کنند که نور اسپهبدیه در کالبد جایگزین و متمکن است در حالیکه این نور،مجرد از ماده‌ است و نتواند در آن محبوس باشد،بر همین سان چون انوار مدبره نیز از کالبها جدا شوند به جهت شدت عشق و نزدیکی و قربشان به انوار قاهره نورالانوار چنین پنداریم که این انوار مدبره همان انوار قاهره‌اند،بدین گونه است که انوار قاهره عالیه مظاهر مدبرات می‌گردند. تمامی معنای حکمةالاشراق این است که چون باطن خود را پاک کردی و دست به دعا و زاری برداشتی و ریاضت پیشهء خود کردی،در پرتو اشراقات دائم علوی بر نفس ناطقه مادهء جهان وجود نیز در تحت اقتدار قدرت تو آید و ملک و ملکوت مسخر تو شود و دعایت در ملاء اعلی شنیده و مستجاب گردد و نور سانحی که در ازل آلازال و قبل از آفرینش من و تو مقدر بود بر تو نازل گردد بر تو بارش یابد و آبشار رحمت نوری از سحاب جهان عقلی‌ ریزش و فیضان کند و همهء هستی مسخر و مطیع تو گردد و جهان طبیعت به جهت طاعت تو در ربقهء ذلت و اطاعت تو آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.