Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه وجود، تجربه معنوی و انسان متعالی

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 57 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : انسان، فلسفه، تجربه معنوی و انسان متعالی، ابژکتیو، انسان متعالی، کانت، تجربه، وحی، عقل، روح، اندیشه کانت قلمرو آزادی، انسان متعالی و بشر خاکی، طبیعت، اندیشه، معرفت، قلمرو، حقیقت، خداوند، جهان، واقعیتی، اجتماعی، ظهور، سوژه و ابژه، فلسفه وجود، اندیشه متعالی کانتی، قلمرو عالم ابژکتیو، قلمرو امور ابژکتیو، امور ابژکتیو، انسان متعالی فراسوی انسان، بشر خاکی

خلاصه ماشینی: "هیچکدام از توصیف‌ها و تعریف‌های ارائه شده درباره آدمی‌ هر اندازه که برایش کوشش شده باشد،نه تنها نمی‌تواند پاسخی قانع‌کننده به گوهر رفیع و متعالی انسان به معنای عمیق و معنوی آن باشد،که اساسا سرشت نهان او با اندیشه و اندیشیدن معمولی قابل درک نیست و انسان به دلیلی ساده و روشن موجودی است تراژیک؛ چرا که در مرز بین دو عالم یعنی دون و والا قرار گرفته و هر دو را شامل است. حقیقت‌ به واسطه بشر مجرد ناقص که اغلب به مثابه عقل،ذهن،شعور و به طور عام‌تر روح جهانی‌ مورد توجه بوده یا به چنین خصلت‌هایی منسوب می‌باشد دریافت نمی‌شود بلکه حقیقت‌ "وحی‌"از طریق انسان کامل و متعالی انسانی که تصویر و تمثال خداوند است دریافته، پذیرفته و منکشف می‌شود. مسئله‌ای که فلسفه وجود با آن مواجه است در حقیقت بازگرداندن عنان عقل‌ است به سوی انسانیت و اکنون پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است:با کدام ابزار می‌توان انسان متعالی را شناخت؟او خود را عمل و حرکتی که مقدم بر شکاف و تمایز بین‌ سوژه و ابژه است می‌شناسد. تقابل بین امر طبیعی و ماوراءطبیعی که طرحش را توماس اکویناس افکند بین وحی‌ ماوراءطبیعی و راه طبیعی که به واسطه آن می‌توان به حقیقت رسید همه مبین این واقعیت‌اند که چه اندازه اهل اندیشه و نظر در یک قلمرو ثانوی،جنبی و حوزه ابژکتیوشدگی‌[قلمرو تعلقات و تعینات و محسوسات و مشهودات و مفاهیم‌]حرکت کرده‌اند و چگونه و تا چه‌ اندازه روح خود را از آنها مستور داشته‌اند و همچنین تا چه حد چنین شیوه و طرز تلقی و اندیشه‌ای خصلت صوری و ظاهربینانه داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.