Skip to main content
فهرست مقالات

رومانتیسیسم آلمانی

نویسنده:

(18 صفحه - از 156 تا 173)

کلید واژه های ماشینی : آلمانی، اسطوره، گوته، رومانتیسیسم آلمانی، هگل، شعر، انسان، ادب، نیچه، هولدرلین

خلاصه ماشینی:

"آنچه در این دوره تازگی داشت مشکل‌هایی بود که رومانتیک‌ها،مشکل عمدهء خود می‌شمردند:احساس روزافزون دربارهء فقدان سنت و باور،دوپارگی ژرف‌"من‌"(خود)و "جهان‌"،فشارها و محدودیت‌های سیاسی و نیز رومانتیک‌ها فرض می‌کردند اسطوره در هر تلاشی که انسان برای حل مشکل‌های جاودانی،نه فقط مشکل‌های فلسفی،دینی، هنری بلکه حتی مسایل سیاسی و شخصی به عمل می‌آورد،نهفته و پنهان است. فردریش شلگل نیز از"شعر عام و پیشرو"که جهان را"باز خواهد خرید و رستگار خواهد کرد"سخن گفته بود ولی اشاره‌های او و نووالیس دربارهء پیشرفت،نظریه‌ای در این زمینه به شیوه خردگرایی مانند کندروسه و اوگوست کنت بدست نمی‌دهد بلکه بصیرتی عرضه می‌کند از بازگشت به کمال و تمامیتی که در آغاز موجود بوده است،داستان اسطوره‌ای نووالیس نشان می‌دهد زمانی که‌ دختر اندیشه و خیال یعنی فابل در پایان سرود پیروزی اعلام همآهنگی کامل و عرفانی سر دهد،"عصر آهن‌"یعنی دورهء هجران دردناک و طولانی انسان از اصل خود،به پایان خواهد رسید. او مدتی باور داشت که اسطوره‌ "همآهنگی پا بر جای شده از پیش عرصه‌های آرمانی و واقعی را نشان می‌دهد"و سپس‌ به این تفکر رسید که اسطوره به سویه‌های کور،تیره و ناآگاهانهء طبیعت بشری تعلق دارد در حالی که در همان زمان به سوی بیان فعال و خودآگاه پیش می‌رود. در آثار نیچه نظریهء اثبات گروی نیز دیده می‌شود اما با این همه او بیشتر با رمز حرف می‌زند و رمزهای او مانند عشق به سرنوشت،بازگشت جاودانی رویدادها و تحول جان انسان بسیار عمیق است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.