Skip to main content
فهرست مقالات

فوق وجود

نویسنده:

(13 صفحه - از 50 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : فلوطین ،احد ،افلاطون ،وحدت ،عقل ،هستی ،واحد ،حد ،ژیلسون ،فلسفه ،اصالت وحدت فلوطین ،تفسیر اصالت وحدت فلوطین ،نظریه ،اصل ،فلسفهء فلوطین ،تشخصی ،ماهیت ،تفسیر ،اصالت وجود ،مقصود ،مطلب فوق تفسیر ژیلسون ،هویت ،نه‌گانه‌ها ،خیر ،اصالت ماهیت ،مطلق ،واحد فلوطین عقلی ،افلاطون و فلوطین ،حال وحدت عقل باز وحدتی ،حرکت

خلاصه ماشینی:

"25ژیلسون سپس این سوال را مطرح می‌کند که چه ضرورتی‌ دارد که واحد فوق وجود قرار گیرد؟و در جواب می‌گوید از آنجا که هر موجود جزیی، واحدی جزیی است که در وحدت(با واحد)مشارکت دارد و در عین حال که خود،وحدت‌ صرف نیست،اگر احد نیز یکانی جزیی بود خود واحد نمی‌بود چرا که خود واحد(واحد فی نفسه و بالذات)باید قبل از یکان جزیی،باشد. اما وجود واجب‌ از آن حیث که از جهت قوت و شدت،غیر متناهی است همچنین محدود به حد و غایتی‌ نیست بدین معنی هویتی ندارد زیرا جامع هر حد وجودی است و موجودی ورای او در ناحیهء هستی نیست و اصولا غیری نسبت به او فرض نمی‌شود-آنچنان غیری که واحد بسیط از او سلب شود-چرا که او فاقد هیچ چیز نیست(و همه چیز را داراست)بنابراین از آن حیث که او اوست همهء اشیاء در او حاضرند و هر جا نیز که چیزی باشد او با آن موجود است. نکته‌ای را اضافه می‌کنم:دکتر اعوانی در رسالهء تحت عنوان عقل و نفس در فلوطین و سهروردی ضمن اشاره به اینکه جهان فلوطین تا مرتبه عقل با فرادهش فکری یونان به‌ خصوص نظام افلاطون و ارسطو انطباق دارد(به این معنی که تا مرتبهء عقل،هر قدر موجودی از صورت و تعین بیشتری بهره‌مند باشد به همان نسبت،کمال وجودی آن بیشتر است)،وجود را در نزد فلوطین مقارن و مستلزم تعین و حد و صورت دانسته و به استنتاجی‌ شبیه نظریهء آرمسترانگ رسیده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.