Skip to main content
فهرست مقالات

سخنی در آغاز و سرانجام دوره انتقالی قرون وسطی

نویسنده:

(18 صفحه - از 91 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ،سن ،ارسطو ،افلاطون ،قرون‌وسطی ،انسان ،منطق ،خدا ،آبلار ،سقراط ،سن اگوستین ،فلسفهء قرون‌وسطی ،کلی ،سن اگوستین بر فلسفهء قرون‌وسطی ،سن توما ،باور ،دین ،ماهیت ،زبان ،ذات ،ذهن ،همهء ماهیت انسانی در سقراط ،مفهوم ،همهء آثار افلاطون و ارسطو ،تصور ،ماهیت انسانی ،جهان ،دوره انتقالی قرون‌وسطی ،انسان بودن سقراط و افلاطون ،افلاطون و ارسطو

خلاصه ماشینی:

"سپس پرسید که ماهیت این کلی که می‌تواند بر اشیاء و افراد بسیار حمل شود چیست؟آیا ماهیت ویژهء خود را دارد؟خود شئ است؟ ویلیام شامپویی استاد آبلار می‌گفت که جنس‌ها و نوع‌ها فقط مفهوم ذهنی نیستند بلکه چیزهای واقعی‌اند که بیرون از ذهن وجود دارند. اگر همهء ماهیت انسانی در فرد وجود نداشته باشد،چطور می‌شود او را انسان نامید،و نیز باید پرسید اگر کلی جوهریت دارد یعنی در زمان و مکان جای می‌گیرد، چرا وجود واقعی ندارد؟ سقراط انسان است و افلاطون نیز. این‌ شیر جزیی،نمایندهء هر شیری است که چنین شباهتی داشته باشد اما مفهوم کلی شیر که هم‌ ذات همهء شیرها را در برداشته باشد و هم خصایص جزیی آنها را،موجود نیست چرا که‌ چنین تصویر ذهنی باید چنان ساخته شود که خاص هیچ یک از افراد جزیی نباشد. از آنجا که‌ سرچشمهء مشترک این هر دو خدا،آفرینندهء عقل و وحی،است این دو دانش ناچارند در غایب با هم توافق داشته باشند اما اگر به راستی ما بخواهیم این دو توافق کنند،پیش از هر چیز باید تفاوت اساسی آنها را در نظر داشت مسایل فلسفی که در دورهء قرون وسطی طرح می‌شد با ظهور رونسانس و پیدایش دکارت‌ و بیکن،ناپدید نشد و به قسمی دیگر در افکار فیلسوفانی مانند اسپینوزا،مالبرانش،لایبنیتز و حتی هگل به پیش نما آمد. 3راسل می‌گوید فلسفه اسکولاستیک به معنای ویژه این کلمه در اوایل قرن دوازدهم آغاز می‌شود و ویژگیهای آن چنین است:1)محدود به حدودی است که در مرتبهء نخست با دین همخوان‌ باشد،2)سپس متناسب با منطق ارسطو تنظیم شود،3)احتجاج نظری و استدلال قیاسی، روش تفکر گردد،4)مسألهء کلی‌ها و اختلاف افلاطون و ارسطو پیش کشیده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.