Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه علم

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 143 تا 160)

کلید واژه های ماشینی : ارسطو ،علمی ،قیاس ،معرفت ،برهان ،تبیین ،مبادی ،ادراک ،تعریف ،حقیقت ،حد وسط ،برهانی ،رعد ،مقدمات برهان علل نتیجه‌اند ،قیاس‌های برهانی ،مبادی قیاس‌های برهانی فرض ،علت ،واقعی ،معرفت علمی ،فلسفه علم ،فرض ،تصور ،پرسش ،مقدمات برهان ،معرفت برهانی ،مقدمات قیاس ،حقایقی برهانی از مقدمات ،تبیین قیاس‌های برهانی ،برهان و قیاس برهانی ،مبادی علوم

خلاصه ماشینی:

"اما آیا خود این مقدمات‌ صادق و یقینی،یعنی مبادی،بالضروره صادق و یقینی‌اند یا نه؟از آنجا که نمی‌توان گفت آنها بالضروره از مقدمات دیگر لازم شده‌اند پس چه چیزی موجب می‌شود آنها را بالضروره‌ صادق و یقینی بدانیم؟ چون غیر ممکن است معرفت علمی به گونهء دیگری حاصل شود،پس آنچه به واسطهء معرفت برهانی‌ شناخته شده است باید ضروری باشد. سؤال اول این است:اگر شناخت یک قضیه‌ای که قابل اثبات است مستلزم دانستن برهان آن باشد،پس چرا تعریف‌ آن یعنی،«آن چنین است»باید مقدم بر تحقیق در«چرایی»آن باشد و چگونه می‌تواند چنین‌ باشد؟راه حل دقیق آن تمایز نمودن دو نوع معرفت یا دو معنایی است که در آن یک قضیه‌ می‌تواند«تعریف و شناخته شود»:معرفتی که با تحقیق،«دلیل»(یا علت و جهت)را از پیش‌ فرض می‌کند معرفتی«ضعیف»به معنای روزمره و متداول کلمه است؛در حالیکه آن معرفتی‌ که با کشف«دلیل»(یا علت و جهت)به دست آمده باشد(یعنی معرفت علمی که مبتنی بر ادراک واقعیت باشد)،معرفتی«توانمند و قوی»است. یک متعلم باید در آغاز بداند که معنی الفاظ مختلف چیست: X به معنای Y در Z است(رعد به معنای صدایی در ابرهاست،)اما اینکه X ها بالفعل هستند یا نه،و اینکه‌ آنها حقیقتا چیستند،بعدا با برهان برای متعلم اثبات می‌شود و لازم نیست وی وجود X ها را در آغاز فرض کند اما اگر تعلیم و تعلم معرفت علمی موجود را کنار بگذاریم و در عوض‌ کشف و پیشرفت یک علم را مورد نظر قرار دهیم،وضعیت کاملا دگرگون می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.