خلاصه ماشینی:
مطالعه سوابق امر برنامهریزی در ایران نشان میدهد که قلمرو وسیع برنامهریزی آموزش و پرورش،همانطور که در جای دیگری به تفصیل و با ارائه فهرست فعالیتها بیان شده است (مأخذ 45 ص 60)،به لحاظ ماهیت و قلمرو فعالیتها(و هم به لحاظ تولیت و تصدی)در سه نوع متمایز زیر قابل طبقهبندی است: اول-مجموعه فعالیتهایی که به منظور طراحی نظام آموزش و پرورش و یا اصلاح کلی نظام موجود صورت میپذیرد و غرض از آن تعیین یا تغییر هدفهای کلی و آرمانی،اصول، ساختار،سیاست،و خطمشیهای اجرایی و آموزشی نظام آموزش و پرورش میباشد که بهطور کلی میتوان آن را تحت عنوان کلی«طراحی نظام آموزش و پرورش2» طبقهبندی کرد.
این گزارش که به سفارش دولت ایران،در جای مطالعات تفضیلی برنامه هفت ساله اول عمرانی تهیه شده است،برای سه منظور 1)تعیین هدفهای آرمانی آموزش و پرورش با توجه به هدفهای بلندمدت توسعه و رفاه کشور،2)توصیه تعدادی طرحهای مشخص که مستقیما با هدفهای برنامه هفت ساله مرتبط باشد ولی درعینحال به تحقق هدفهای آرمانی نیز یاری رسانند،و 3)پیشنهاد مجموعهای از اولویتها و سیاستها که برای اجرای بهتر طرحهای پیشنهادی مفید میباشد،تهیه شده است.
آنچه که از گزارش عملیات اجرایی سال اول و دوم اجرای برنامه اول برمیآید،حاکی از آنست که کارهایی که طی این مدت در زمینه توسعه آموزش و پرورش صورت گرفته است،کمتر در جهت برنامه پیشنهادی مشاوران ماوراء بحار میباشد،هرچند که در واقع کار چندانی در برنامه هفت ساله اول در زمینه آموزش و پرورش انجام نشده است.