Skip to main content
فهرست مقالات

بازنگری تجربه برنامه ریزی توسعه آموزش و پرورش در ایران

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 13 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، برنامه، برنامه‌ریزی توسعه آموزش و پرورش، تجارب برنامه‌ریزی توسعه آموزش، برنامه‌ریزی توسعه آموزش و پروش، عمرانی، سازمان برنامه و بودجه، برنامه‌های توسعه آموزش و پرورش، نظام آموزش و پرورش، آموزش و پروش

خلاصه ماشینی: "مطالعه سوابق امر برنامه‌ریزی در ایران نشان می‌دهد که قلمرو وسیع برنامه‌ریزی آموزش و پرورش،همان‌طور که در جای دیگری به تفصیل و با ارائه فهرست فعالیتها بیان شده است‌ (مأخذ 45 ص 60)،به لحاظ ماهیت و قلمرو فعالیتها(و هم به لحاظ تولیت و تصدی)در سه نوع‌ متمایز زیر قابل طبقه‌بندی است: اول-مجموعه فعالیتهایی که به منظور طراحی نظام آموزش و پرورش و یا اصلاح کلی نظام‌ موجود صورت می‌پذیرد و غرض از آن تعیین یا تغییر هدفهای کلی و آرمانی،اصول، ساختار،سیاست،و خطمشی‌های اجرایی و آموزشی نظام آموزش و پرورش می‌باشد که‌ به‌طور کلی می‌توان آن را تحت عنوان کلی«طراحی نظام آموزش و پرورش‌2» طبقه‌بندی کرد. این گزارش که به سفارش دولت ایران،در جای مطالعات تفضیلی برنامه هفت‌ ساله اول عمرانی تهیه شده است،برای سه منظور 1)تعیین هدفهای آرمانی آموزش و پرورش با توجه به هدفهای بلندمدت توسعه و رفاه کشور،2)توصیه تعدادی طرحهای مشخص که مستقیما با هدفهای برنامه هفت ساله مرتبط باشد ولی درعین‌حال به تحقق هدفهای آرمانی نیز یاری‌ رسانند،و 3)پیشنهاد مجموعه‌ای از اولویتها و سیاست‌ها که برای اجرای بهتر طرحهای‌ پیشنهادی مفید می‌باشد،تهیه شده است. این تجربه‌ به لحاظ همکاری کارشناسان یونسکو و بانک جهانی با کارشناسان و مسئولان دولت ایران در شناسایی اولویت‌ها،تنظیم پیشنهادهای اولیه،ارزیابی پیشنهادها،تدوین و تصویب طرح نهایی، تهیه طرحهای تفصیلی(ساختمانی،تجهیزاتی متون درسی تربیت معلم،متون درسی هر سطح‌ آموزش،مقررات اداری و اجرایی و سازماندهی کار مدیریت و نظارت)و بالاخره اجرای کار، واجد خصوصیات ویژه‌ای است؛و به لحاظ آنکه جنبه‌های مختلف فعالیتهای آموزشی اعم‌از برنامه‌ریزی درسی،تربیت معلم،سازماندهی،برنامه‌ریزی آموزشی و تعیین محل استقرار مدارس،طراحی نقشه‌ها،تجهیزات و لوازم اداری و کلاسی و نظارت فنی بر اجرای هماهنگ‌ فعالیتها را در برمی‌گیرد،صرفنظر از مقاصد سیاسی و نهان مترتب بر این قبیل پروژه‌ها که با وام‌ یا کمک مالی مراجع خارجی به اجرا درآمده‌اند،و صرفا از نظر روش کار و شیوه‌های فنی، نمونه قابل مطالعه‌ای در تاریخ برنامه‌ریزی توسعه آموزش و پروش در ایران به شمار می‌آید (مآخذ 29)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.