Skip to main content
فهرست مقالات

اختیار و آزادی در فلسفه کانت

نویسنده:

(12 صفحه - از 89 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : کانت ،اراده ،اختیار ،انسان ،علیت ،عقل ،ذات ،ارسطو ،قانون اخلاقی ،قانون ،آزادی در فلسفه کانت ،اجتماعی ،حکومت ،حقوق ،کلامی ،رفتار ،غایت ،استقلال ،علیت اراده و علیت طبیعی ،نامتناهی ،معقولیت ،ذات انسان ،خداوند ،علیت طبیعی ،اخلاق کانت ،طبیعت ،استقلال انسان مستلزم علیت اراده ،مختار ،ذات خداوند ذاتی نامتناهی ،منشأ قانون اخلاقی به‌صورت اراده

خلاصه ماشینی:

"دلیل اینکه‌ می‌گوییم این بحث مربوط به مباحث کلامی در ادیان ابراهیمی است این است که ارسطو به‌ عنوان مدون فلسفهء یونانی یعنی کسی که در مباحث فلسفی در هر بابی مفصل و نسبتا جامع‌ به طرح مسأله پرداخته است،(مباحث منطق،شناسایی،تحقیق در جوهر،علیت،مباحث‌ حکومت و رفتار اجتماعی)به مسألهء اختیار به صورت یک موضوع ضمنی و تبصره‌ای و استطرادی برخورد کرده است. این دو اختلاف عمده یعنی علم مطلق خداوند به جهان یا به تعبیر قرآن«علیم»بودن‌ خدا و نامتناهی بودن او که از لوازم توحید ربوبی است،در مجموع موضوعی به نام اراده‌ برای خداوند مطرح می‌کند و صفت اراده در ذات خداوند منشأ مباحث اختیار در وجود انسان است. توصیف رفتار معقول یا عقلانی به عنوان رفتار قانون‌مند به این‌ معناست که در حکومت‌های دیکتاتوری،رفتار شخص دیکتاتور نظر به اینکه قابل تعمیم‌ برای تمام افراد نیست نمی‌تواند شأن قانونی داشته باشد و از این لحاظ برخلاف اختیار مثبت انسانی است. 190) اما تثبیت اختیار به عنوان پایه و اساس رفتارهای اخلاقی مستلزم این است که‌ عمل کردهای انسان خارج از نظام علیت طبیعی و برای خودداری نظام علت و معلولی ویژه و مستقل از طبیعت باشد لذا کانت دو نظام علیت معرفی می‌کند:یکی علیت طبیعی که بین‌ پدیدارهای طبیعی و افعال انسان به عنوان پدیدار برقرار است و دیگر علیت اراده که عمل‌ کرد آن خاص حوزه افعال بشری است به این اعتبار که افعال آفرینش‌های اراده‌اند. انسان فقط به شرطی در اعمال خود مستقل و آزاد است که افعال او ناشی از ذات او باشد و این ذات برای حفظ وحدت قانون اخلاقی حتما باید ذات عقلانی لحاظ شود نه ذات به عنوان مرکز احساس و عاطفه و تمایلات گوناگون."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.