Skip to main content
فهرست مقالات

بازنگری تجربه برنامه ریزی توسعه آموزش و پرورش در ایران (1328 - 1368) (قسمت دوم)

نویسنده:

(25 صفحه - از 12 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ،برنامه ،برنامه‌ریزی توسعه آموزش و پرورش ،توسعه آموزش و پرورش ،بازنگری تجربه برنامه‌ریزی توسعه آموزش ،عمرانی ،سازمان برنامه و بودجه ،برنامه‌های توسعه آموزش و پرورش ،استانها ،برنامه توسعه ،برنامه‌ریزی ،تجربه ،وزارت آموزش و پرورش ،نظام آموزش و پرورش ،بخش آموزش و پرورش عمومی ،آموزش و پرورش عمومی ،برنامه پنجساله ،برنامه عمرانی ،منطقه ،قلمرو اجرایی برنامه توسعه آموزش ،توسعه آموزش و پرورش استانها ،قلمرو ،برنامه اول توسعه ،برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ،وزارت برنامه و بودجه ،قلمرو سطوح برنامه‌ریزی توسعه آموزش ،اجرایی ،سازمان برنامه و بودجه استانها ،تحولات قلمرو اجرایی برنامه توسعه ،اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"اکنون جا دارد بار دیگر بر اهیمت بازنگری تجربه در زمینه برنامه‌ریزی توسعه و لزوم انجام آن در این برهه از زمان که کلیه سازمانها و وازرتخانه‌های متصدی امر آموزش و پرورش(اعم‌از عمومی،فنی و حرفه‌ای و عالی)هریک به شکلی در حال تجدیدنظر در سازماندهی تشکیلات و امور اجرایی خود برای توجه بیشتر به امر برنامه‌ریزی هستند،تأکید شود و جهاتی که شایسته است تجربه برنامه‌ریزی آموزش و پرورش به آن لحاظ مورد بازنگری‌ قرار گیرد،بار دیگر مرور شود،این جهات عبارتند از: 1-سطوح و قلمرو برنامه‌های آموزش و پرورش(شامل برنامه‌ریزی از ابعاد جغرافیایی‌ و زمانی،محدوده و قلمرو آموزش و پرورش:عمومی،فنی و حرفه‌ای و عالی،و بالخره قلمرو اجرایی آن:دولتی،غیردولتی،و یا فعالیتهای جاری-عمرانی) 2-نظام و شیوه برنامه‌ریزی آموزش و پرورش(شامل نظام تهیه،تصویب،اجرا و ارزشیابی برنامه‌ها و فنون و روشهای به کار گرفته شده در تعیین اهداف،گزینه‌ها و محاسبات مالی و نیروی انسانی و... علاوه بر آن در این زمان کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران شامل مبانی،اهداف،اصوم کلی و ساختار دوره‌ها و مراحل‌ آموزش و پرورش که در خردادماه 1367 به تصویب شورای تغییر بنیادی آموزش و پرورش‌ رسیده،برای تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح بود و مفاد ان خاصه به‌ لحاظ سیاستها و هدفهای کلی و خطمشی‌های اجرایی برنامه‌ها،به‌عنوان چهارچوب درازمدت‌ برنامه پنجساله اول توسعه آموزش و پرورش به‌طور وسیع مورد استفاده شورای برنامه‌ریزی‌ آموزش و فرهنگ و کمیته‌های برنامه‌ریزی آن قرار گرفت(مأخذ 30-فصل سوم اصول کلی و مقایسه آن با مأخذ 25-فصل آموزش و پرورش عمومی-سیاستهای کلی و همچنین فصل‌ آموزش فنی‌وحرفه‌ای،راهبردها و سیاستهای کلی)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.