Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت مفاهیم اسلامی و جامعه نوین (1)

نویسنده:

مترجم:

ISC (21 صفحه - از 37 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، اسلامی، مفاهیم اسلامی و جامعه نوین، انسان، تکنولوژی، جامعه، تربیت مفاهیم اسلامی، خدا، تعلیم و تربیت مفاهیم، مفهوم

خلاصه ماشینی:

"به‌طوری که در آن ملاحظه می‌شود؛نخست مفهوم انسان و هدف زندگی از دیدگاه اسلام مطرح شده است؛سپس تصویری از سیمای زندگی غربی،موقع علوم و تکنولوژی و تعلیم و تربیت غرب‌ را ترسیم نموده است و نهایتا نتیجه‌گیری می‌کند که تکنولوژی باید در جهت منافع بشر حرکت کند و کتابها و برنامه‌ها درسی در کشورهای اسلامی باید براساس اندیشه‌های اسلامی تدوین و تنظیم شد و انسان به سوی خلیفته اللهی موعود پیش برود این مقاله را برادر دکتر بهرام محسن‌پور عضو هیئت تحریریه‌ فصلنامه ترجمه کرده که بدینوسیله از ایشان تشکر می‌شود «فصلنامه» تعارف عنوان مقاله یعنی تعلیم و تربیت:مفاهیم اسلامی و جامعه نوین،متضمن پرسشی است که‌ نیاز به پاسخگویی دارد:عنوان مقاله این سؤال را طرح می‌کند که آیا بین مفاهیم تعلیم و تربیت‌ اسلامی و جامعه نوین،خواه‌اسلامی و یا غیر اسلامی،ارتباطی هست یا خیر. آیا کسی می‌تواند در یک زمان هم آدم را اولین انسان مخلوق خدا بداند و هم این‌که به نظریه تکامل معتقد باشد؟چگونه کسی‌ می‌تواند به سرنوشت انسان به‌عنوان خلیفة الله معتقد باشد در حالی که می‌بیند تمایم نظریه‌های‌ نوین علمی و رواشناسی تعابیر سردرگمی از مفهوم«نفس»23به دست می‌دهند؟اگر پذیرفته‌ شد که ارزشها از شرایط در حال تغییر-که به سهولت و به غلط آنها را تغییر اجتماعی می‌نامند -متأثر هستند،و نیز اگر پذیرفته شد که تمام موازین اخلاقی،غیر مطلق و تابع زمان و مکان می‌باشد،در این صورت چگونه قوانین آسمانی که در قرآن و سنت آمده است،می‌تواند در مقابل‌ نظریه‌ای که می‌گوید انسان مختار است رفتار خود را براساس امور غیر معنوی بسنجد،لایتغیر بماند؟ سنت‌گرایان برای آن‌که کل دنیای اسلام را از تسلیم شدن در برابر نظرگاه‌ها و آرمانهای‌ سکولاریزم حفظ کنند،حمایت از نظام تعلیم و تربیت سنتی را وجهه همت خویش ساخته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.