خلاصه ماشینی:
بررسی و دقت نظر در وظایف و حوزه اختیارات این شورا نیز نشان میدهد که سیاستگذاری و تصویب اهداف و برنامهها و مقررات مربوط به امور فرهنگی کشور و آموزش (1)رشد معلم،شمار 3 سال تحصیلی 8-1367،هوشنگ فتحی و پرورش دورههای تحصیلی پیشدانشگاهی و دانشگاهی با شورای عالی فرهنگ بوده است.
در مقدمه این قانون آمده است که: «نظر به ضرورت انقلاب فرهنگی در راه استقرار نظام جمهوری اسلامی و باتوجه به رسالتی که آموزش و پرورش کشور در راه رشد و خودکفایی و بهسازی جامعه دارد و با اعتقاد به لزوم برقراری ضوابط تعلیماتی برای توسعه علوم و فنون و اصلاحات تربیتی بر مبنای اعتقادات دینی و تامین استقلال و آزادی و بنا به ضرورت مشارکت عموم فرهنگیان،مربیان و صاحبنظران در امر تعلیم و تربیت کشور،شورای عالی آموزش و پرورش براساس این قانون تشکیل میشود.
هماکنون برای سیاستگذاری و تصویب قوانین و مقررات آموزش و پرورش در ایران،کمیسیونها و شوراهای متعددی فعالیت دارند که اهم آنها عبارتند از: -کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی -کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی -شورای عالی انقلاب فرهنگی -شورای عالی هماهنگی فنیوحرفهای -شورای عالی برنامهریزی وزرات فرهنگ و آموزش عالی -شورای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی -شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش بررسی شرح وظایف و مصوبات هریک از کمیسیونها و شوراهای مذکور،ارتباطی اساسی و تنگاتنگ وگاه تداخل را با وظایف 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 17 شورای عالی آموزش و پرورش به خوبی نشان میدهد.