Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه بین عزت نفس و افسردگی دانش آموزان شاهد دبیرستانهای شهر اهواز

ناقد:

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 53 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : افسردگی، افسردگی دانش‌آموزان شاهد دبیرستانهای شهر، عزت‌نفس، شاهد، دبیرستان، دانش‌آموزان شاهد دبیرستانهای شهر اهواز، نمرات افسردگی دانش‌آموزان غیر شاهد، دانش‌آموزان شاهد، دانش‌آموزان غیر شاهد، دختران

خلاصه ماشینی:

"به منظور ارزیابی سایر فرضیه‌های این تحقیق،مبنی بر وجود تفاوتهای معنی‌دار بین‌ میزان افسردگی و عزت نفس دو گروه شاهد و غیر شاهد،یک سلسله آزمونهای t اجرا شد ولی‌ هیچگونه تفاوت معنی‌دار بین این دو نمونه ملاحظه نشد. ضرایب همبستگی محاسبه‌شده بین عزت نفس و افسردگی دانش‌آموزان دختر و پسر غیر شاهد( p>0/01 و df-60 و r--0/57 )،دختران غیر شاهد( p>0/01 و df-31 و r--0/33 )و پسران غیر شاهد( p>0/01 و df-31 و r--0/74 )نیز ضمن منفی بودن در سطح یک درصد معنی‌دار بوده است. میانگین افسردگی و عزت نفس(و انحراف معیار آنها)برای دو گروه شاهد و غیر شاهد (در کل و به تفکیک جنسیت)در جدول شماره 3 نشان داده شده است. محدودیت‌های تحقیق: اگرچه سعی شد که عوامل و متغیرهای مزاحم و مخل به حداقل برسند و حتی الامکان‌ کنترل شوند و یا به طور تقریبا یکسان بین دو گروه آزمایشی و کنترل توزیع شوند،با این وجود تذکر موارد ذیل ضروری به نظر می‌رسد: 1-احتمال دارد که مدیران دبیرستانها در انتخاب تصادفی دانش‌آموزان غیر شاهد دبیرستانهای خود دچار نوعی سوگیری شده و لذا نمونه گروه کنترل تا اندازه‌ای معرف کل‌ جامع دانش‌آموزان غیر شاهد نباشد. به عبارت دیگر،مثلا احتمال می‌رود که برخی‌ مدیران با این تصور که مدرسه‌اشان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت،نفرات غیر شاهد شاخص‌تر و موفق‌تری را به عنوان نمونه عادی برگزیده و جهت شرکت در آزمون معرفی‌ کرده‌اند(هرچند به آنها گفته شده بود که بطور تصادفی از بین دانش‌آموزان کلاسهای مختلف‌ تعدادی دانش‌آموز را انتخاب و معرفی کنند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.