خلاصه ماشینی:
این مقاله چنین نتیجهگیری میکند که پس از اکتساب نقش جنس به طرق مختلف،اجرای صحیح وظائف محوله به هریک از دو جنس را بتوان از طریق برنامهریزیهای دقیق و گنجاندن آن در موارد درسی نوجوانان و با همیاری آموزگاران به اجراء گذارد،و در پایان مقاله هشدار میدهد که عدم آشنائی به اجرای نقش واقعی جنس میتواند زیانهای سنگینی در جامعه ببار آورد که از جمله آنها بیقیدی،بیبندو باری و بزهکاریهای دوره نوجوانی است که دامنگیر جامعه میشود.
«فصلنامه» 1-مقدمه: یکی از مسائلی که از زمانهای پیشین مورد توجه پژوهشگران و مسئولان تعلیم و تربیت در تمام جوامع بشری بوده،شناساندن نقش واقعی جنس پسر و دختر به کودکان و نوجوانان و آشنا ساختن آنان به وظایفی است که دین،عرف و قوانین اجتماعی برای هریک از این دو جنس تعیین کرده است.
دسته دوم عوامل شناختی: سربین7در بررسیهائی که در مورد عوامل شناختی انجام داد،ملاحظه کرد که کودکان 4 ساله بیش از کودکان 3 و 5 ساله به اسباببازیهای متناسب با جنس خود توجه دارند و طبق این بررسی اظهار داشت که شناخت جنسی،بیشتر در سن چهار سالگی که کودک مشغول استحکام بخشیدن به یافتههای جدید خود است و اطلاعات تازهای در مورد رفتارهای مردانه و زنانه درباره جنس خود کسب کرده،بوجود میآید.
تحت تأثیر برنامههای صحیح آموزشی است که میتوان امیدوار بود هر کودک دبستانی علاوه بر تربیت اولیه در محیط خانوادگی،نقش واقعی جنسی خود را نیز از این طریق کسب کند.
S. Sex Role Perception/1977 (6)- Bem,Sex Typing and the Avoidance of Cross Sex Behavior/1976 (7)- Hetherington and Parke,Child Psychology/1974 (8)- Mussen and Canger,Child Development and Personality/1984 (9)- Kohlberg,L.