Skip to main content
فهرست مقالات

ملاحظات اساسی در برنامه ریزی آموزشی و توان بخشی دانش آموزان عقب مانده ذهنی

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 15 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : توان‌بخشی دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی، دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی، آموزش، کودکان، کودکان عقب‌مانده ذهنی، برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی، برنامه، توجه دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی، مهارتهای، تصویر، مدرسه، شغلی، آموزش جامع دانش‌آموزان عقب‌مانده، بصری، حرفه‌ای، عادی، ویژگیهای دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی، مربیان، تربیت، ویژگیهای خاص دانش‌آموزان عقب‌مانده، دانش‌آموزان عادی، توجه کودکان عقب‌مانده ذهنی، مشکلات دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی، کودک عقب‌مانده ذهنی تصویر، استثنایی، ادراک بصری، کودکان و دانش‌آموزان عقب‌مانده، آموزش مهارتهای لازم و سودمند، کلی، برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی شغلی

خلاصه ماشینی: "با در نظر گرفتن ویژگیهای خاص دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی که باختصار به آنها اشاره خواهد شد،و همچنین هدفهای آموزشی که عمدتا رسانیدن آنها به کفایت‌ها و قابلیت‌های‌ شخصی،خانوادگی،شغلی و حرفه‌ای و سازگاریهای اجتماعی است،ضروری است در برنامه‌ریزی جامع آموزشی برای مدارس و مراکز استثنایی بخصوص دانش‌آموزان عقب‌مانده‌ ذهنی،به ویژگیهای رفتاری،قابلیتهای یادگیری و شکوفایی توانمندی‌های بالقوه آنها توجه‌ خاصی مبذول داشت. در این جا سعی می‌شود بعضی از ویژگیهای دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی از نظر یادگیری و همچنین نکات قابل توجه در برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی شغلی و حرفه‌ای‌ باختصار مورد بحث واقع شود. به عبارت دیگر در ارائه دادن یک شکل یا تصویر مشخص‌ به کودک عقب‌مانده ذهنی،لزوما کودک آنچه را ما می‌بینیم و دوست داریم که کودک به آن توجه‌ و علاقه نشان بدهد،نمی‌بیند،لذا ممکن است یک عکس یا تصویری از نظر والدین و مربیان‌ بسیار جامع،زیبا و جالب توجه بوده و حاوی اطلاعات شناختی برای آموزش باشد،اما احتمالا در عمل،این تصویر موجب گیجی کودکان عقب‌مانده ذهنی شده،تأثیر منفی در یادگیری یا انتقال‌ مفاهیم داشته باشد. تهیه برنامه‌های آموزشی و ارائه خدمات توان‌بخشی: برای تهیه و تدارک یک برنامه واقع‌بینانه،سودمند و جامع آموزشی،با در نظر گرفتن تمامی ویژگیهای جسمی،حسی،ادراکی و توانمندیهای ذهنی کودکان و دانش‌آموزان عقب‌مانده‌ ذهنی،همچنین با ملحوظ داشتن ویژگیهای خاص ایشان در یادگیری،از جمله اینکه این کودکان‌ «دیر می‌آموزند»،«زود فراموش می‌کنند»و در تعمیم آموخته‌ها با مشکل مواجه هستند،ضروری‌ است اجزاء یا عوامل زیر را کاملا مورد توجه قرار داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.