Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ظرفیت عملیاتی و رابطه آن با تحول قضاوت اخلاقی

نویسنده:

ISC (27 صفحه - از 25 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : تحول، کودکان، تحول ظرفیت عملیاتی، تحول قضاوت اخلاقی، تحول اخلاقی، پیاژه، مراحل تحول شناختی و اخلاقی، نمرات تحول‌شناختی با تحول اخلاقی، ظرفیت عملیاتی و تحول اخلاقی، میانگین نمرات تحول‌شناختی کودکان شمال

خلاصه ماشینی:

"8-گردآوری داده‌ها و نحوه استخراج و تفکیک نتایج آزمایشات الف-نتایج بدست آمده در بعد(تحول عملیاتی) در آزمایشات مربوط به تحول شناختی یعنی بررسی میزان دسترسی آزمودنیها به مفهوم نگهداری ذهنی در سه تراز مقدار ماده وزن و حجم،که بر اساس نظریات پیاژه شکل گرفته بود از مجموعه پاسخها و افکار آزمودنیها به سه مرحله متمایز دست یافتیم که خصوصیات هرکدام از مراحل در سه تراز به شرح زیر است: مرحله اول:عدم نگهداری ذهنی،فاقد هر گونه استدلالی در زمینه نگهداری ذهنی اشیاء مرحله دوم:بین‌بینی،در این مرحله آزمودنیها نه واجد عدم نگهداری ذهنی بودند و نه به مرحله‌ نگهداری ذهنی به طور کامل و قاطع رسیده بودند بلکه پاسخها و مجموعه افکار آزمودنیها طیف وسیعی از شدت و ضعف در استدلال را که حاکی از دور شدن از مرحله اول و نزدیک شدن به مرحله سوم بود نشان می‌داد. ثانیا در کودکان و نوجوانان ایرانی،طبق داده‌های آماری این پژوهش،تاخیر تحول‌ ظرفیت عملیاتی و تحول اخلاقی،با تفاوت آشکار(معنی‌دار)نسبت به سنین متوسطی که‌ پژوهشهای پیاژه و کهلبرگ نشان می‌دهد؛صورت می‌گیرد و آنان در عین حال که از همان توالی‌ ثابت در تحول روانی برخوردارند؛لیکن خیلی دیرتر از زمانی که باید به مرحلهء نگهداری ذهنی و اخلاق فاعلی دست یابند به این مراحل وارد می‌شوند که این خود نشانی از شرایط محیطی، فرهنگی تجربیات آموزشی و شیوه‌های نارسا و غلط در امر تعلیم و تربیت از یکسو و عدم‌ رعایت قابلیتهای فطری کودکان و تحمیل مطالب تحمیلی در برنامه‌ریزی‌های درسی از سوی‌ دیگر می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.