Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ظرفیت عملیاتی و رابطه آن با تحول قضاوت اخلاقی

نویسنده:

ISC (27 صفحه - از 25 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : تحول ،کودکان ،تحول ظرفیت عملیاتی ،تحول قضاوت اخلاقی ،تحول اخلاقی ،پیاژه ،مراحل تحول شناختی و اخلاقی ،نمرات تحول‌شناختی با تحول اخلاقی ،ظرفیت عملیاتی و تحول اخلاقی ،میانگین نمرات تحول‌شناختی کودکان شمال ،پژوهش ،میانگین نمرات تحول اخلاقی کودکان ،نمرات تحول اخلاقی کودکان شمال ،میانگین نمرات تحول‌شناختی با تحول ،مرحله ،اخلاق فاعلی ،تحول روانی کودک ،سنی ،تربیتی ،تحول شناختی و تحول اخلاقی ،نمودار مقایسهء میانگین نمرات تحول‌شناختی ،تفاوت میانگین نمرات تحول اخلاقی ،استدلال ،تحول اخلاقی کودکان ،مراحل تحول روانی نظام پیاژه ،پیروی ،تفاوت میانگین نمرات تحول‌شناختی ،نمودار مقایسهء میانگین نمرات تحول ،تحول شناختی ،مقایسهء میانگین نمرات تحول اخلاقی

خلاصه ماشینی:

"8-گردآوری داده‌ها و نحوه استخراج و تفکیک نتایج آزمایشات الف-نتایج بدست آمده در بعد(تحول عملیاتی) در آزمایشات مربوط به تحول شناختی یعنی بررسی میزان دسترسی آزمودنیها به مفهوم نگهداری ذهنی در سه تراز مقدار ماده وزن و حجم،که بر اساس نظریات پیاژه شکل گرفته بود از مجموعه پاسخها و افکار آزمودنیها به سه مرحله متمایز دست یافتیم که خصوصیات هرکدام از مراحل در سه تراز به شرح زیر است: مرحله اول:عدم نگهداری ذهنی،فاقد هر گونه استدلالی در زمینه نگهداری ذهنی اشیاء مرحله دوم:بین‌بینی،در این مرحله آزمودنیها نه واجد عدم نگهداری ذهنی بودند و نه به مرحله‌ نگهداری ذهنی به طور کامل و قاطع رسیده بودند بلکه پاسخها و مجموعه افکار آزمودنیها طیف وسیعی از شدت و ضعف در استدلال را که حاکی از دور شدن از مرحله اول و نزدیک شدن به مرحله سوم بود نشان می‌داد. ثانیا در کودکان و نوجوانان ایرانی،طبق داده‌های آماری این پژوهش،تاخیر تحول‌ ظرفیت عملیاتی و تحول اخلاقی،با تفاوت آشکار(معنی‌دار)نسبت به سنین متوسطی که‌ پژوهشهای پیاژه و کهلبرگ نشان می‌دهد؛صورت می‌گیرد و آنان در عین حال که از همان توالی‌ ثابت در تحول روانی برخوردارند؛لیکن خیلی دیرتر از زمانی که باید به مرحلهء نگهداری ذهنی و اخلاق فاعلی دست یابند به این مراحل وارد می‌شوند که این خود نشانی از شرایط محیطی، فرهنگی تجربیات آموزشی و شیوه‌های نارسا و غلط در امر تعلیم و تربیت از یکسو و عدم‌ رعایت قابلیتهای فطری کودکان و تحمیل مطالب تحمیلی در برنامه‌ریزی‌های درسی از سوی‌ دیگر می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.