Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاههای برنامه درسی و مدلهای تدریس در جستجوی یک رابطه منطقی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 52 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : مدلهای، برنامه درسی، دیدگاههای برنامه درسی، مدلهای تدریس، دیدگاه، دانش‌آموزان، مدرسه، آموزش، اجتماعی، معلم

خلاصه ماشینی: "به عبارت دیگر حامیان این دیدگاه برنامه درسی معتقدند که مواجه ساختن‌ دانش‌آموزان با فرصتهای آموزشی که با سود جستن از آنها بتواند به اموری از قبیل مفهوم‌ پردازی،تجزیه و تحلیل اطلاعات،برخورد با ابهامات و نامعین‌ها،شناسائی منابع اطلاعاتی برای‌ حل مسائل و ارزشیابی فعالیتهای خود بپردازد،می‌تواند منجر به استفاده مطلوب و پرورش قوای‌ ذهنی شود. به این موضوعات با این‌ دید که اختلالاتی در برنامه‌های درسی ایجاد می‌کند،می‌نگرند و اعتقاد دارند که دانش‌آموزان را باید از ابزارهای ذهنی مورد نیاز برای برخورد با مسائل حاد زندگی و همچنین مفاهیم و تکنیکهائی که مطالعه دقیق دیسپلین‌های آکادمیک فراهم می‌آورد برخوردار کرد. جدول(1)منتخبی از مدلهای خانواده داه‌پردازی (به تصویر صفحه مراجعه شود) این مجموعه از مدلهای تدریس به کدام یک از دیدگاههای برنامه درسی مربوط بوده و یا کدام یک از دیدگاههای برنامه درسی می‌توانند با استفاده از این مدلها اجرا شوند؟همان‌طور که‌ توضیح داده شد اولین دیدگاه برنامه‌درسی،رشد و توسعه فرآیندهای ذهنی(عقلی)بود. جدول(2):منتخبی از مدلهای رشد ویژگیهای شخصی(تکامل فردی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنچه که قطعی بنظر می‌رسد این است که این دسته از مدلها با دیدگاه تحقق خود و تحقق‌ فرد در برنامه درسی سنخیت دارند. جدول(3):منتخبی از مدلهای تعامل اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) این مجموعه از مدلها با دیدگاه برنامه درسی تطابق اجتماعی همخوانی داشته و تا حدودی‌ با نظریه بازسازی اجتماعی نیز سنخیت دارد. به نظر نگارنده تمیز قائل نشدن میان عرصه‌ برنامه درسی و تدریس و این دو را دو سیستم مستقل از یکدیگر نپنداشتن از جمله موضوعاتی است که باید مورد تاکید قرار گرفته تا بدین ترتیب پویایی این زمینه تخصصی به مخاطره نیفتد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.