Skip to main content
فهرست مقالات

اثرات ناآشکار کامپیوتر بر معلمان و دانش آ‌موزان

مترجم:

ISC (8 صفحه - از 111 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : کامپیوتر، معلمان، اثرات ناآشکار کامپیوتر، دانش‌آموزان، مدارس، تکنولوژی جدید، کامپیوتر بر معلمان، اجتماعی، اقتصادی، شغلی

خلاصه ماشینی:

"مسأله‌ای که در اینجا باقی می‌ماند این است که آیا نحوهء آموزش دانش‌آموزان نیز بهتر خواهد شد؟ در یک ارزیابی که در مورد نرم‌افزارهای درسی به اجرا گذاشته شد،مشخص گردید که‌ از میان بیش از 10000 برنامهء درسی نوشته شده،تنها 200 برنامه از لحاظ محتوای آموزشی از ارزشی نسبی برخوردار هستند. حتی اگر ورود کامپیوتر به برنامه‌های درسی به دلیل تکنیکی،معنا و مفهومی داشته باشد و حتی اگر تصور کنیم که همهء دانش‌آموزان،نه فقط پسران سفید پوست از این مفهوم بهره‌مند شوند،مشکلات زیانبار سیاسی و اخلاقی آن در ارتباط با برنامه‌های درسی همچنان باقی خواهد ماند؛مشکلاتی نظیر افزایش بیکاری یا محرومیت اقتصادی و اجتماعی،نابودی شغل و زندگی‌ کارگران کارخانه‌ها،مونتاژکاران و کارکنان دفتری و معضلات اخلاقی ناشی از انتخاب بین‌ «بازدهی»و کیفیت کار،یا به عبارتی دیگر بین«منفعت»و بیکار شدن یک فرد. بخش مهمی از برنامه‌های‌ درسی ما باید به پاسخ سؤالاتی اختصاص یابد که به سواد اجتماعی ما در این زمینه مربوط می‌شوند:کامپیوترها در کجا به کار گرفته می‌شوند؟آنها به چه کار می‌آیند؟مردم برای استفاده از آنها چه چیزهایی باید بدانند؟آیا کامپیوتر زندگی مردم را بهتر خواهد کرد؟زندگی چه کسانی را؟ آیا زندگی‌هایی را بدتر خواهد کرد؟چه کسانی را؟چه کسی تصمیم می‌گیرد کامپیوتر در کجا و چه وقت به کار گرفته شود؟تا زمانی که این سؤالات به طور کامل و در همهء سطوح آموزشی‌ پاسخ داده نشود،من از ورود تکنولوژی جدید به برنامه‌های درسی دفاع نخواهم کرد. با تفسیر معضلات جدی جامعه و نسبت دادن آنها به مدارس و متقاعد کردن عامهء مردم به‌ این تصور که بسیاری از این مشکلات می‌تواند از طریق توزیع گستردهء کامپیوتر در مؤسسات‌ آموزشی ما برطرف گردد،گروههای حاکم می‌توانند فضایی را ایجاد کنند که در آن عامهء مردم، معلمان و مسؤولان آموزشی‌زا به دلیل شرایط بد اقتصادی مورد سرزنش قرار دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.