Skip to main content
فهرست مقالات

مدارس غیرانتفاعی و نقش آن در ایجاد فرصتهای برابر آموزشی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 19 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : مدارس، مدارس غیر انتفاعی، آموزش و پرورش، درآمد، سیاست گسترش مدارس غیر انتفاعی، دانش‌آموزان طبقات کم‌درآمد، دولت، طبقات کم‌درآمد، دانش‌آموزان، طبقات پردرآمد

خلاصه ماشینی: "نویسندهء این مقاله در نقد این برداشت در ابتدا با طرح گرینه‌های مختلف برای کاهش تفاوت‌ سطح درآمد طبقات مختلف با یادآوری ضرورت سرمایه‌گذاری ترجیحی دولت در امر آموزش و پرورش طبقات کم‌درآمد و در نتیجه مهیا نمودن یکی از شرایط تحقق هدف برابری در فرصتهای‌ آموزشی،مزایای فعالیت مدارس خصوصی در دستیابی به این‌ هدف،نظیر حذف پرداخت سوبسید به دانش‌آموزان طبقات‌ پردرآمد را متذکر می‌شود. با توجه به بحث نظری فوق،اگر دولت جمهوری اسلامی در پی بهبود توزیع شدیدا نابرابر درآمد در کشور باشد(همان‌طور که در قانون اساسی و در قانون برنامه اول توسعه‌ اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور صریحا مورد تأکید قرار گرفته و مقامات رسمی بارها آن را به عنوان مهمترین هدف اقتصادی نظام جمهوری اسلامی اعلام نموده‌اند)باید به‌ آموزش و پرورش طبقات کم‌درآمد توجه ویژه‌ای داشته باشد؛البته نه آموزش و پرورش موجود با کیفیتی پائین ارائه می‌شود بلکه آموزش و پرورش که دانش و مهارت لازم را با بالاترین کیفیت ممکن به این گروه منتقل کند و پتانسیل آنان را برای کسب درآمدهای بیشتر در آینده،بالا برد. حال باید پرسید که آیا از نظر جامعه و نظام اقتصادی ما آموزش یک‌ خدمت مشروع قابل خرید و فروش نیست؟!مسلما هیچ کس در مشروعیت این‌ خرید و فروش نمی‌تواند شک کند اما به نظر می‌رسد آنچه باعث مخالفت برخی با ایجاد مدارس غیر انتفاعی می‌شود شده-براساس این فرض که تنها فرزندان طبقات پردرآمد استطاعت مالی لازم برای حضور در این مدارس را دارند-استنتاج این نتیجهء غلط از رایگان بودن آموزش و پرورش توسط آنهاست که چون دولت موظف به ارائهء آموزش‌ رایگان می‌باشد بنابراین حتی خرید و فروش اختیاری آن نیز امری مجاز نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.