Skip to main content
فهرست مقالات

بازنگری تجربه برنامه ریزی توسعه آموزش و پرورش در ایران (1328 - 1368)

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 35 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، برنامه، برنامه‌ریزی توسعه آموزش و پرورش، عمرانی، نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش، وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، تشکیلات، آموزش عالی، سازمان برنامه، برنامه‌ریزی، توسعه آموزش و پروش، آموزش و پروش، تصویب، هیأت، وزارت علوم و آموزش عالی، نظارت، طراحی، برنامه‌های توسعه، بخش آموزش و پرورش، فنی، وزارت، برنامه توسعه آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی توسعهء آموزش و پرورش، بازنگری تجربه برنامه‌ریزی توسعه، تحولات نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش، مرحله، قانون، کارشناسی، وضع نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش

خلاصه ماشینی: "2-تلفیق برنامه‌ها:در این دوره،هرچند که کماکان امر تلفیق برنامه بر عهده سازمان‌ برنامه و شورای اقتصاد محول شده بود،اما بخصوص در سالهای پایانی دوره،به دلیل‌ تشکیل شوراهای آموزشی و هیأتهای امناء دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی ماوراء وزارتخانه‌ای که عموما چند نفر از وزرا نیز در آنها عضویت داشتند و نیز تشکیل کنفرانسهای انقلاب آموزشی رامسر،که مهمترین نهادهای سیاسی کشور و از جمله‌ نخست‌وزیر و هیأت دولت را درگیر مسائل آموزش و پرورش می‌کرد،از تسلط کامل‌ برنامه و بودجه در این امر،تا حدودی کاسته شد،که کمترین اثر آن تلفیق برنامه‌های مربوط به آموزش و پرورش عمومی،فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی است که در برنامه ششم به‌ میزان وسیعی در خارج برنامه و بودجه و در کمیته مشترک برنامه‌ریزی صورت پذیرفت. 4-اجرای برنامه:در پی اجرای قانون برنامه و بودجه،که از ابتدای این مرحله آغاز شد،کلیه امور اجرایی برنامه بر عهده دستگاههای اجرایی محول شد و مشاهده می‌شود که‌ در اواسط دوره در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تجهیز فضاهای آموزشی،نهاد تخصصی،به نام سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور جای دفتر فنی ساختمانی‌ را-البته با وظایف و سازماندهی گسترده‌تر-می‌گیرد و در استانها گروههای نوسازی ایجاد می‌شود(مأخذ 23). با سلب وظائف اجرایی برنامه از سازمان برنامه و بودجه،تشکیلات و سازماندهی خاصی برای طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌ها در اغلب دستگاههای عمدهء آموزشی بوجود آمد؛اما در وزارت آموزش و پرورش‌ تشکیلات برنامه‌ریزی آن وسعت سازمانی اواخر دوره گذشته را از دست داد و مؤسسهء تحقیقات و برنامه‌ریزی علمی و آموزشی،در این مرحله عملا عهده‌دار تهیهء برنامه‌های توسعه آموزش و پروش از کودکستان تا مدارج عالی دانشگاهی گردید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.