Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی شیوه ارائه محتوای کتابهای فرهنگ اسلامی، تعلیمات دینی مقطع ابتدایی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 116 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی، ارزشیابی شیوهء ارائه محتوای کتب، محتوای برنامه درسی، شیوه، شیوه ارائه محتوای کتابهای فرهنگ، فعال، شیوه ارائه محتوای برنامه درسی، تعلیمات دینی مقطع ابتدایی، شیوهء ارائهء محتوای برنامه درسی، شیوهء ارائهء فعال محتوا

خلاصه ماشینی:

"هرگاه محتوای برنامه درسی به گونه‌ای ارائه گردد که‌ یادگیرنده را با محتوای داده شده درگیر سازد یعنی اولا سعی کند یادگیرنده را وادار به استفاده از تجربیات قبلی خود نماید و ثانیا او را به تجزیه و تحلیل مطالب داده شده‌ وادار کند،در او قدرت تفکر و تعقل را پرورش خواهد داد زیرا یادگیرنده را به‌ معنای دقیق کلمه وادار به تجربه کردن نموده و او را به فعالیت واداشته است،در مقابل هرگاه اطلاعات و معلومات جدید به شکلی مشخص و کاملا آماده در اختیار یادگیرنده قرار گیرند،به حفظ کردن آنها قناعت خواهد کرد و چون موقعیتی برای‌ فعالیت و تجربه کردن فراهم نیامده است،مطالب کاملا به صورت سطحی در ذهن‌ یادگیرنده جای خواهند گرفت. هدف و سئوالهای مطالعه این مطالعه با هدف تعیین میزان استفاده از شیوهء ارائهء فعال در تدوین کتب‌ درسی تعلیمات دینی مقطع ابتدایی ایران(شیوهء ارائهء محتوای برنامه‌های درسی‌ مربوط به اهداف عقیدتی-اخلاقی)انجام شد تا جواب مناسبی برای سئوالهای ذیل‌ فراهم آورد: 1-میزان بکارگیری شیوهء ارائهء فعال محتوا در ارائهء متن هریک از کتب‌ (به تفکیک پایه،بخش وو درس)تا چه میزان می‌باشد؟ 2-میزان بکارگیری شیوهء ارائهء فعال محتوا در ارائهء پرسشهای هریک از کتب‌ (به تفکیک پایه،بخش و درس)تا چه میزان می‌باشد؟ روش انجام مطالعه در این مطالعه از روش‌"تحلیل محتوا"18استفاده شد و"تکنیک تجزیه و تحلیل‌ کمی کتب درسی‌"19که توسط ویلیام رومی‌20مطرح شده است،به شکل خاص به‌ کار گرفته شد. مطلب اول: با توجه به اینکه ضرایب درگیری دانش‌آموز با محتوای کتب تعلیمات دینی‌ سال 1369 مقطع ابتدایی پائین‌تر از حد مورد قبول بوده است(به قسمت نتایج‌ مراجعه شود)می‌توان ادعا کرد که در تدوین محتوای کتب(شیوهء ارائه محتوای‌ برنامهء درسی کتبی)به اندازهء کافی از شیوهء ارائهء فعال محتوا استفاده نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.