خلاصه ماشینی:
وزارت آموزش و پرورش در سالهای اخیر با تشکیل ستاد بودجه-نهادی موقت که طی یکی دو ماهه زمان تهیه و بررسی لایحه بودجه در هر سال فعال میشود-کوشش کرده است جریان تنظیم و تخصیص بودجه سالانه استانی و کشوری را به نحوی که دفاتر ستادی بتوانند نظرات خود را در آن اعمال کنند،هدایت کند ولی تجربه نشان داده است که این ابزار برای تلفیق فرایند برنامهریزی و بودجهریزی با یکدیگر کفایت نمیکند؛چون همانطور که قبلا گفته شد،امر برنامهریزی در وزارت آموزش و پرورش اصولا نهادی نشده است که بتواند ابزار بودجهریزی سالانه را برای هدایت امور به کار گیرد.
بدین ترتیب بیش از ده سال گذشت زمان لازم بود که مجددا مسؤولان برنامهریزی آموزش عالی متوجه شوند وجود چنین مؤسسه عالی پژوهشی،لازمهء برنامهریزی است و به صورت غیر رسمی به احیای آن همت گمارند و یا آن که مسؤولان سازمان برنامه و بودجه پس از گذشت 8 سال بار دیگر با تأسیس مؤسسه عالی پژوهش در برنامهریزی و توسعه (مأخذ 28)،تشکیلاتی برای پژوهش در امر برنامهریزی توسعه به وجود آورند؛و بالاخره در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی،فکر ایجاد یک مرکز تحقیقات آموزشی جدی گرفته شود و مقدمات سازماندهی خاص در این زمینه با تشکیل شورای تحقیقات فراهم گردد.
سیاههء این اقدامات به شرح زیر است: 1-8-چون در تعالیم عالیه اسلامی و در قانون اساسی"برنامهریزی با مردم"و نه "برنامهریزی برای مردم"پذیرفته شده است،لذا یکی از مهمترین اقدامات عبارت است از پشتیبانی جدی و پیگیر وزارت آموزش و پرورش برای تشکیل شوراهای آموزش و پرورش منطقهای به شکلی که تعداد اعضاء منتخب مردم و فرهنگیان افزون بر تعداد اعضاء منصوب شده از طرف دولت باشد و شورا قانونا مجاز باشد بر پیشرفت امور آموزشی نظارت کند و برای بهبود آن به تأمین منابع مالی اقدام نماید و حداقل به اندازهء سهم خود در منابع،در تعیین حجم برنامههای توسعه و سیاستها و اولویتها دخالت نماید.