Skip to main content
فهرست مقالات

بازنگری تجربه برنامه ریزی توسعه آموزش و پرورش در ایران (1328 - 1368)

نویسنده:

(32 صفحه - از 9 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ،آموزش ،برنامه ،برنامه‌ریزی توسعه آموزش و پرورش ،بازنگری تجربه برنامه‌ریزی توسعه آموزش ،سازمان برنامه و بودجه ،آموزش عالی ،وزارت فرهنگ و آموزش عالی ،تشکیلات ،وزارت آموزش و پرورش ،برنامه‌ریزی توسعه ،برنامه‌ریزی ،تجربه ،اسلامی ،نظام برنامه‌ریزی توسعه ،نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش ،کارشناسان ،مجلس شورای اسلامی ،استانها ،انقلاب ،برنامه توسعه ،وزارت ،بخش آموزش و پرورش ،برنامه توسعه بخش آموزش عالی ،برنامه‌های توسعه آموزش و پرورش ،اقتصادی ،شورای عالی انقلاب فرهنگی ،فنی‌وحرفه‌ای ،سازمان برنامه و بودجه استانها ،نظارت

خلاصه ماشینی:

"مهمترین تغییراتی که در تشکیلات مرتبط با نظام برنامه‌ریزی در یازده سال گذشته به‌ وجود آمده به شرح زیر است: @-اسلام خواهی و تلاش برای قرار دادن تعالیم عالیهء اسلامی در کلیه شئون و تصمیمات آموزش و پرورش؛این توجه باعث تغییر متن بسیاری از آئین‌نامه‌ها و دستور العملهای اجرایی و آموزشی شد و یا موجب تفسیر و تعبیر جدیدی از مفاهیم گذشته‌ گردید؛ @-تصویب قانون اساسی و تصریح بر لزوم برنامه‌ریزی از جمله در اصول 3،43 و 48 و رایگان بودن آموزش و پرورش در اصل سی‌ام و نظارت و مشارکت مردم(علاوه بر نظارت عالیهء مجلس شورای اسلامی)بر فعالیتهای برنامه‌ریزی از طریق شوراهای مردمی‌ در اصول 100 تا 106(مأخذ 1)؛ @-ادغام وزارت‌خانه‌های فرهنگ و هنر،اطلاعات و کلیه مراکز فرهنگی و هنری‌ وابسته به دربار در وزارت علوم و آموزش عالی و تشکیل وزارت فرهنگ و آموزش عالی‌ (مأخذ 2)و سپس تفکیک وظایف تبلیغی و ارشادی و هنری و قسمتی از وظایف فرهنگی‌ از وزارتخانهء اخیر و تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(مأخذ 3)؛ @-انحلال یا تعطیل شورای آموزش کشور،شورای مرکزی دانشگاهها و مؤسسات‌ آموزش عالی،شورای پژوهشهای علمی کشور(تا سال 1365)،شورای توسعه و تشویق‌ پژوهشهای علمی،شورای شاهنشاهی آموزش عالی؛ @-تعطیل کنفرانسهای انقلاب آموزشی رامسر؛ @-تصویب قانون تشکیل شورای عالی فرهنگ و آموزش عالی که به عنوان مرجع‌ تعیین خط مشی آموزش عالی،فرهنگ و پژوهشهای علمی کشور شناخته شده و وظیفهء بررسی و تصویب هدفهای نظام آموزش عالی و هدایت امور پژوهشی و فرهنگی کشور به‌ آن واگذار شده بود(مأخذ 4-مادهء 7)،این شورا به دلیل وقوع انقلاب فرهنگی و تشکیل‌ ستاد انقلاب فرهنگی فرصت تشکیل نیافت؛ @-تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی(مأخذ 5)و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری،سیاستگزاری و تا حدودی قانونگزاری در امور فرهنگی، آموزشی،پژوهشی و نیز هدایت مهمترین امور مربوط به آموزش و پرورش کشور،خاصه‌ آموزش عالی می‌باشد(مأخذ 6-بند ب)؛ @-تأسیس شورای عالی هماهنگی آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور که به عنوان‌ عالیترین مرجع تعیین خطوط اصلی وسیاستهای آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تعیین شد و مأمور به ایجاد هماهنگی لازم از نظر برنامه‌ها و استفادهء کامل از امکانات گردید(مأخذ 7)؛ @-انحلال شوراهای آموزش و پرورش منطقه‌ای(مأخذ 8-ماده 1)؛ @-تشکیل شورایعالی آموزش و پرورش که ابتدا با اختیارات وسیع به عنوان مرجع‌ تعیین‌کنندهء خط مشی کلی آموزش و پرورش و بررسی و تصویب هدفها و هدایت امور آموزش و پرورش کشور شروع به کار کرد(مأخذ 9-ماده 6)و سپس این اختیارات با تشکیل ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی،عملا و با تصویب اصلاحیهء مجلس شورای‌ اسلامی،رسما محدود گردید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.