خلاصه ماشینی:
پرسشهای دهگانه پرسشهای دهگانه در پرسشنامهء تنظیمی عبارت بودند از: 1-به نظر شما تحقیقات آموزشی-تربیتی در نظام آموزش و پرورش کشورتان از اولویت برخوردار است؟ 2-سهم اعتبارات تحقیقاتی نسبت به بودجه سالانه آموزش و پرورش در کشور شما چقدر است؟ 3-آیا به نظر شما اعتباری که به تحقیقات آموزشی-تربیتی اختصاص داده شده است کافی است؟ 4-روند تغییرات بودجه تحقیقات آموزشی-تربیتی در ده سال گذشته در کشور شما چگونه بوده است؟ 5-در کشور شما هماهنگی بین سازمانهای گوناگونی که دستاندرکار تحقیقات آموزشی-تربیتی هستند چگونه تأمین میشود؟ 6-آیا در کشور شما تعیین اولویتهای تحقیقاتی و انتشار آن بین سازمانهایی که به تحقیق اشتغال دارند از مسؤلیتهای وزارت آموزش و پرورش است؟ 7-آیا ادارات آموزش و پرورش استانها نقش عمدهای در اجرای طرحهای تحقیقات آموزشی-تربیتی ایفا میکنند؟ 8-آیا در ادارات آموزش و پرورش استان،واحد ویژهای که مسؤلیت انجام طرحهای تحقیقاتی را به عهده داشته باشند وجود دارد؟ 9-در کشور شما آموزش و تربیت محققان آموزشی-تربیتی چگونه انجام میگیرد؟ 10-آیا به نظر شما مدارس تجربی عامل مهمی در نظام تحقیقات آموزشی-تربیتی محسوب میشوند؟ 1-اولویت تحقیقات آموزشی-تربیتی تقریبا تمامی کشورهای پاسخدهنده برای تحقیقات آموزشی-تربیتی جایگاهی برتر قائلند و بر اولویت آن صحه میگذارند.
جدول شماره 5-تغییرات سهم پژوهش از اعتبارات جاری آموزش و پرورش (به تصویر صفحه مراجعه شود) روند روبه افزایش تغییر در سهم اعتبارات تحقیقاتی و همچنین افزایش نسبت این اعتبار به اعتبارات جاری،امیدوارکننده مینماید و ایران را در حال حاضر در تعداد کشورهایی قرار میدهد که همواره به تحقیقات آموزشی-تربیتی اهمیت میدهند و از روی جد به آن نگاه میکنند.