خلاصه ماشینی:
هدف ارزشیابی پاسخگویی به چند سؤال زیر بوده است: 1-چه درس یا دروسی در افت تحصیلی مؤثر است؟ 2-آیا عامل ارفاق در نمرهء امتحانات مؤثر بوده است؟ 3-تفاوت موجود بین عملکرد پایههای مختلف سه رشته مشخص گردد؟ 4-عملکرد ثلث سوم کلاسهای پایهء چهارم هر سه رشته در دو سال تحصیلی با یکدیگر مقایسه گردد؟ در این گزارش از کلاس درس و نمره هنرجویان به عنوان کوچکترین واحد اطلاعات استفاده شده است.
در این بررسی با استفاده از معدل عملکرد ثلث سوم کلاسهای مختلف رشتههای اتومکانیک،ساختمان و الکتروتکنیک(رشتههایی که بیشترین جمعیت هنرجو را در بخش فنی به خود اختصاص دادهاند)در چهار پایه سال تحصیلی 66-65 و همچنین معدل عملکرد ثلث سوم کلاسهای پایه چهارم همین سه رشته در سال تحصیلی 69-68 هدفهای زیر دنبال شده است: 1-درس یا دروسی که در یک پایه یا پایههای مختلف بیشترین افت تحصیلی را باعث میشوند،شناسایی گردد.
مقایسه معدل عملکرد ثلث سوم پایه چهارم سالهای تحصیلی 66-65 و 69-68 در رشته ساختمان نشان میدهد که عملکرد کلاسهای 69-68 از عملکرد کلاسهای سال 66-65 بیشتر و مقدار افزایش 51/0 نمره است ولی مقدار تفاوت از نظر آماری معنیدار نیست.
به طور کلی نتایج حاصل از بررسی معدل کلاسهای مورد مطالعه در "درس فنی"نشان میدهد که: a -معدل کلاسهای رشته ساختمان در پایههای اول،دوم و سوم سال 66-65 و پایه چهارم سال 69-68 از معدل سایر رشتهها بالاتر بوده است.
جدول شمارهء 5 حجم،میانگین و انحراف معیار کلاسهای چهار پایه در سه رشته و دو سال تحصیلی در درس"رسم فنی" (به تصویر صفحه مراجعه شود) در رشته ساختمان معدل پایه چهارم سال تحصیلی 66-65 از سایر پایهها کمتر (74/9)و معدل پایه دوم از سایر پایه بیشتر(6/12)بوده است.