Skip to main content
فهرست مقالات

در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا (زمینه ای برای بحث پیرامون مسأله محتوای آموزش)

نویسنده:

ISC (33 صفحه - از 36 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، آموزش، محتوا، معیار، انتخاب محتوا، آموزش و پرورش، نظرات، مدرسه، برنامه، دانش، مربیان تعلیم و تربیت، دانش‌آموز، محتوای آموزشی، زندگی، علما و مربیان تعلیم، دولش، شغلی، بارهء، انتخاب محتو، برنامه درسی، حرفه‌ای، انتخاب محتوای آموزشی، برنامهء درسی، اجتماعی، اصل، انسان، تاریخ تعلیم و تربیت، تربیت و نظریه‌پردازان آموزشی، علمای تعلیم و تربیت، معیارهای انتخاب محتوا

خلاصه ماشینی: "گرچه معیارهایی که در بارهء آنها چنین اشتراک نظری وجود دارد می‌توانند متعدد باشند،ولی ما در اینجا به دلیل محدودیت و چارچوبی که برای مقاله در نظر گرفته‌ایم،تنها به معرفی سه معیار عمده و اساسی خواهیم پرداخت: معیار اول:محتوا باید برای اوضاع زندگی حال یا آینده مهم باشد اگرچه اهمیت این معیار و لزوم رعایت آن در انتخاب محتوای آموزشی به دلیل‌ روشن و بدیهی بودن آن نیازی به اثبات نداشته و واقعیات زندگی فردی و اجتماعی و همچنین استدلال عقلی و دلایل منطقی،درستی این معیار را تأیید می‌کنند،باوجوداین ما کوشش می‌کنیم از دو طریق صحت این معیار را مورد بررسی قرار دهیم:یکی از طریق‌ نظرات و اظهارات فلاسفه،علما و مربیان تعلیم و تربیت و نظریه‌پردازان آموزشی و دیگری از طریق استناد به اصول آموزش و پرورش. اگر بخواهیم از بحثی که زیر عنوان‌"محتوا باید نمونه‌ای،مبدئی و اساسی باشد"ارائه‌ نمودیم یک نتیجه‌گیری کلی و اجمالی داشته باشیم،این نتیجه چنین خواهد بود: باتوجه به نامحدود بودن علم و دانش از یکسو و محدود بودن زمان تحصیل‌ دانش‌آموز از سوی دیگر و باآگاهی از این حقیقت که تواناییهای انسان در برابر دامنهء وسیع‌ و بیکران علم و شناخت بسیار محدود می‌باشد(و شاید براساس همین واقعیت بوده باشد که‌ ارسطو در انتخاب محتوای آموزشی،معیار"از چیزهای مفید آنچه ضرور می‌باشد"را توصیه می‌کند)و باتوجه به مشکل‌"حجم زیاد مواد درسی‌"که آموزش و پرورش ما سخت‌ گرفتار آن است و پیامدهای تربیتی و آموزشی ناگواری را نیز در پی دارد،چنین به نظر می‌رسد که معیار مورد بحث ما که از پشتوانهء علمی و منطقی قابل قبولی برخوردار است، راه حل مناسبی برای غلبه بر این شکل باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.