Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر: در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 69 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : معیار ،معیارهای انتخاب محتوا ،بحث معیارهای انتخاب محتوا ،تعلیم و تربیت ،نقد ،برنامه ،برنامه‌ریزی درسی ،نظام تعلیم و تربیت ،میان بحث معیارهای انتخاب محتوا ،ارتباط میان بحث معیارهای انتخاب ،مقاله جهت‌گیریهای کلی نظام‌های تعلیم ،نظرات ،دانش ،مبحث معیارهای انتخاب محتوا ،خصوص معیارهای انتخاب محتوا ،عنوان معیارهای انتخاب محتوا ،برنامه‌ریزی درسی و برنامه‌ریزان درسی ،برنامه‌های درسی ،نویسندهء ،مبحث ،مقاله ،برنامه‌ریزی درسی تاآنجاکه نویسنده ،موضوع ،کلی ،دیدگاههای نظام تعلیم و تربیت ،جستجوی معیارهایی ،دیدگاههای ،انتخاب مواد و موضوعات درسی ،هدفهای تعلیم و تربیت ،نظام تعلیم و تربیت نسبت

خلاصه ماشینی:

"مؤلف محترم مقاله‌"در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا"شاید به‌واسطهء تأثیرپذیری از ادبیات غیرانگلیسی‌زبان(نامبرده تحصیلات عالی خود را در کشور آلمان‌ گذرانده‌اند)برخوردی کاملا متفاوت با موضوع نموده و با استناد به نظریات 19 نفر از متفکرین و اندیشمندان متقدم و متأخر از قبیل افلاطون،ارسطو،روسو،اسپنسر و دیویی، در بخش اول مقاله جهت‌گیریهای کلی نظام‌های تعلیم و تربیت را از نظر ایشان مورد بررسی‌ قرار داده است؛و بدین‌ترتیب شباهتها و تفاوتهای میان دیدگاههای آنان را در معرض دید خوانندگان قرار داده است. به اعتقاد نگارنده،اینگونه پرداختن به مبحث معیارهای انتخاب محتوا به عنوان‌ تلاشی در جهت تبیین دیدگاههای نظام تعلیم و تربیت نسبت به برنامهء درسی و یا به صورت‌ کلی‌تر تبیین فلسفهء تعلیم و تربیت یک نظام،مشکور و مقبول است؛لیکن چنین اموری‌ چگونه می‌تواند راهگشای فعالیتهای عملی برنامه‌ریزی درسی و برنامه‌ریزان درسی باشد؟ به نظر می‌رسد مؤلف محترم نیز به‌ویژه آنجاکه در صفحهء 38 عنوان می‌کند که اصولا میان‌ عنصر محتوا و هدفهای تعلیم و تربیت تمایزی وجود ندارد،تلویحا اذعان کرده‌اند که این‌ مبحث بیشتر صبغهء فلسفی داشته و هدفهای کلی و کلان تعلیم و تربیت را مطرح می‌سازد. نکته بعدی که در خصوص این معیار می‌توان مطرح نمود و با معیار دوم یعنی‌"محتوا باید برای اوضاع شغلی حال و آینده مهم باشد"نیز ارتباط مستقیم دارد،این است که‌ نویسنده از معیار اول استفاده دوگانه‌ای را به عمل آورده است و بدین‌ترتیب یا میان دو مبحث خلطی صورت پذیرفته و یا اگر چنین نیست،فی الواقع ذکر معیار دوم تکراری بوده و ضرورتی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.