Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر: در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 76 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : انتخاب محتوا ،معیار ،ادبیات حوزهء برنامهء درسی ،حوزهء برنامهء درسی ،برنامهء درسی ،انتخاب معیارها جهت گزینش محتوا ،نقد ،معیارها جهت انتخاب محتوا ،خصوص معیارها جهت انتخاب محتوا ،تربیتی ،رشتهء برنامهء درسی ،ادبیات ،انتخاب معیارهایی جهت انتخاب محتوا ،فیلسوفان تربیتی جهت استخراج معیارها ،آموزش ،شاخص عملی جهت انتخاب محتوا ،حوزهء ادبیات برنامهء درسی ،ضوابط عملی انتخاب محتوا ،امر برنامهء درسی ،شاخصها ،روش ،ضوابط ،جمع‌بندی و مبنای گزینش محتوا ،مبنای گزینش محتوا ،مقاله ،اهداف و محتوا ماهیتا ،جمع‌بندی ،معیارهای محتوا در حوزهء ادبیات ،عدم ارائه شاخصها و روش‌شناسی ،نویسنده مقالهء شاخص عملی جهت

خلاصه ماشینی:

"تحسین‌برانگیز از این بابت که پژوهشگر 74 منبع را مورد کنکاش قرار داده و با صرف وقت بسیار به سیروسلوک در ادبیات حوزهء"فلسفهء"تعلیم و تربیت پرداخته و با بضاعت فلسفی و تربیتی خویش 3 معیار را جهت انتخاب محتوا ارائه داده است. مسأله‌ساز و کج‌آموز از این بابت که پژوهشگر به کالبدشکافی یکی از مسائل اساسی‌ یعنی انتخاب محتوا در حوزهء برنامهء درسی پرداخته و با کم‌لطفیهای تربیتی و عدم وسواس‌ علمی،عدم رعایت منسجم اجرای روش تاریخی تحقیق و عدم غور در ادبیات حوزهء برنامهء درسی،تصویری از معیارها جهت انتخاب محتوا ارائه می‌دهد،که علاقمندان و کارشناسان و دانشجویان این رشته را تلویحا به کویر یادگیری در انتخاب محتوا سوق‌ می‌دهد. برعکس نویسنده مقاله بدون داشتن فرضیات معین،شاخصها و ضوابط نظری و عملی‌ به سراغ ادبیات فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی رفته و 23 نفر فیلسوف،مربی و تئوریسین‌ و روانشناس(افلاطون‌3،ارسطو4،سنکا5،اگوستینوس‌6،ویوس‌7،راتکه‌8،کمینوس‌9، روسو10،کانت‌11،تراپ‌12،پستالوژی‌13،شلایدماخر14،هربارت‌15،اسپنسر16،دیویی‌17، بوبیت‌18،تیلر19،هنتیک‌20،رت‌21،ربین زن‌22،کلافکی‌23را به‌طور تصادفی از چند کشور انتخاب کرده و برمبنای آرای آنان دو معیار کلی انتخاب محتوا یعنی: الف:محتوا باید برای اوضاع زندگی حال و آینده مهم باشد. نتایج این‌دو معیار با این‌روش آسیب‌پذیر کل مقاله را زیر سؤال برده و این‌ پرسش اساسی را به اذهان خوانندگان تلقین می‌کند؛چنانچه یک دانشجوی فوق‌لیسانس یا دکترا بخواهد به دنبال انتخاب معیارهایی جهت انتخاب محتوا در ادبیات برنامه درسی‌ باشد باید به اسناد تربیتی رفته و سپس باعنایت به سلیقهء شخصی و دسترس بودن منابع، بدون شاخصها و ضوابط قبلی،معیارهای محتوا را انتخاب کرده و تعمیم دهد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.