Skip to main content
فهرست مقالات

آزمون چند گزینه ای و تأثیر آن بر یادگیری دانش آموزان، محتوای آموزش و روش تدریس معلم

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 57 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : آزمون ،آموزش ،دانش‌آموزان ،معلم ،تدریس ،آموزش و روش تدریس معلم ،محتوای آموزش و روش تدریس ،یادگیری دانش‌آموزان ،مدرسه ،سؤالهای ،ارزشیابی ،امتحان ،کلاس ،تکلیف ،آزمایش ،تربیتی ،کلاس درس ،مهارتهای ،تدریس سؤالهای محتوای آزمون ،تأثیر آزمونهای چندگزینه‌ای بر آموزش ،حل مسئله ،آزمونهای تکلیف عملی توجه دانش‌آموزان ،تأثیر ،آموزش و پرورش ،آموزش محتوای آزمون به‌وسیلهء معلم ،آموزش و یادگیری ،شیوهء آموزش و یادگیری دانش‌آموزان ،مسئله ،کتاب ،آزمونهای چندگزینه‌ای و تأثیرات

خلاصه ماشینی:

"این انتظار که معلمان،به‌خصوص در مقطع راهنمایی‌ تحصیلی و متوسطه با فرصت و حوصلهء کافی اوراق امتحانی چندصد دانش‌آموز کلاسهای‌ خود را که به‌صورت پاسخ باز فراهم آمده است با دقت تصحیح خواهند کرد،چندان‌ امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسد: 2-تمایل به ارزشیابی فعالیتهای آموزشی کادر آموزشی مدارس و استفاده از نتایج امتحانات به‌عنوان عامل یا معیار ارزشیابی(حد اقل یکی از عوامل)،تقاضا برای تهیهء ابزارهای یکسان و نسبتا دقیق را افزایش خواهد داد. کمیتهء تعیین شاخصهای آموزشی پیش‌دانشگاهی در علوم و ریاضی‌26پیشنهاد کرده است که‌ "تلاشهای تحقیقاتی برای ساخت آزمونهای پاسخ-باز برای اندازه‌گیری مهارتهایی که با آزمونهای چندگزینه‌ای اندازه گرفته نمی‌شود،باید افزایش یابد"(9)،همچنین این گروه‌ اعتقاد دارند که ارزیابی از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز نه با یک آزمون و در یک زمان‌ خاص بلکه باید از طریق مطالعهء فعالیتهای مختلف فرد در طول سال تحصیلی انجام گیرد. از طرف دیگر استفاده کردن از پلی‌کپی‌های متعدد و مختلف و کتابهای‌ کمک‌آموزشی(یا مضر آموزشی)در کلاس درس که محتوای آنها چیز جز ارائهء سؤالهای‌ مختلف و پاسخهای قالبی(گاه پیدا کردن پاسخ سؤال به دانش‌آموزان محول می‌شود) نیست،نشان می‌دهد که حد اقل در بخشی از مدارس کشور آموزش به انتقال مفاهیم خاص و آشنا کردن دانش‌آموزان با مهارتهای ابتدایی و سطحی و به‌خاطر آوردن مطالب حفظشده‌ محدود شده است و اگر هم متن کتاب و محتوای برنامه از یادگیرنده انتظار فعالیت ذهنی‌ بیشتر و یادگیری عمیقتر دارد این انتظار زیر فشار نمرهء بیشتر از طریق حفظ کردن و تنها حفظ کردن برآورد نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.