Skip to main content
فهرست مقالات

در پاسخ به انتقادهای وارد شده بر مقاله «در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا»

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 129 تا 152)

کلید واژه های ماشینی : محتوا، نقد، انتخاب محتوا، معیار، ناقد، تعلیم و تربیت، برنامه، آموزش، مقاله، بحث معیارهای انتخاب محتوا

خلاصه ماشینی:

"ناقد سپس زیر عنوان‌"طرز نگرش به موضوع‌"بررسی نقادانهء خویش را آغاز می‌کند و در همان ابتدا با بیان‌ اینکه‌"بحث در خصوص معیارهای انتخاب محتوا،بحثی که ناظر به جهت‌گیریهای کلی نظام‌ تعلیم و تربیت از حیث مجموعه تجربیاتی که دانش‌آموزان باید در معرض آن قرار بگیرند، نیست‌"،ضمن آشکار ساختن نگرش کلی خود نسبت به محتوای مقاله در حقیقت چنین نظری‌ را نیز القاء می‌کند که گویا بحث ارائه‌شده در مقالهء موردنقد در حیطهء جهت‌گیریهای کلی‌ نظام تعلیم و تربیت قرار داشته و به اعتقاد ایشان در حیطهء بحثهای محتوا که میان برنامه‌ریزان‌ درسی معمول و متداول است،قرار ندارد. با توجه به روشن و دقیق نبودن منظور ایشان از روش فلسفی‌ و روش غیرفلسفی در رابطه با معیارهای انتخاب محتوا،ما فقط در اینجا این سؤال را مطرح‌ می‌کنیم که اگر برخورد با معیار اول به روش به اصطلاح فلسفی صورت گرفته است و به بیان‌ دیگر برخوردی‌"کلان و کلی‌"است و به تعبیری دیگر برای برنامه‌ریزان درسی نتایج عملی‌ دربر ندارد چگونه است که در برخی از کتابهای برنامه‌ریزی درسی انگلیسی‌زبان که به‌ فارسی هم ترجمه شده‌اند از این معیار(با عبارتی دیگر)به‌عنوان یکی از"ضوابط عملی‌ برای انتخاب محتوا"نام برده می‌شود9؟ بررسی کلی و گام‌به‌گام نقد را در همین‌جا به پایان می‌رسانیم و این‌بار نقد را از دیدگاهی تخصصی موردبررسی قرار می‌دهیم. پس از بیان این تنها نقطهء مثبت مقاله،که شاید به‌خاطر تقلیل یافتن منابع و مراجع آن، دیگر این نقطهء مثبت به‌حساب نیاید و احتمالا نشان‌"تحسین‌برانگیز"آن نیز پس گرفته شود، ناقد بلافاصله بر"مسأله‌ساز و کج‌آموز"بودن کوششهای نویسندهء مقاله به‌دلیل عدم رعایت‌ "وسواس علمی‌"،"عدم رعایت منسجم اجرای روش تاریخی تحقیق‌"و"عدم غور در ادبیات حوزهء برنامهء درسی‌"که می‌تواند باعث شود"کارشناسان و دانشجویان‌"رشتهء برنامه‌ریزی درسی را برای یافتن معیارهای انتخاب محتوا احتمالا به‌"کویر یادگیری‌"سوق‌ دهد،انگشت می‌گذارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.