Skip to main content
فهرست مقالات

نظام اطلاعاتی برای برنامه ریزی و تحلیل سیاستهای آموزشی

نویسنده:

(20 صفحه - از 41 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : نظام آموزشی ،نظام آموزش ،پایگاههای داده‌ها ،سیاستهای آموزشی ،تحلیل سیاستهای آموزشی ،نظام اطلاعاتی ،نظام اطلاعاتی آموزشی ،ایجاد نظام اطلاعاتی آموزشی ،تدوین نظام اطلاعاتی آموزشی ،تحصیلی ،آموزش و پرورش ،منطقهء جغرافیایی ،مراحل طراحی و تدوین نظام ،پایگاه برون‌داد نظام آموزشی ،ایجاد نظام اطلاعاتی ،نظام اطلاعاتی مدیریت آموزشی ،مراحل ایجاد نظام اطلاعاتی ،برون‌داد نظام اطلاعاتی آموزشی ،داده‌های مربوط به معلمان ،تصمیم‌گیری نظام آموزشی ،تدوین نظام اطلاعاتی ،ایجاد پایگاههای داده‌ها ،دوره‌های آموزشی ،مدیران مدارس ،طراحی نظام اطلاعاتی ،برون‌داد نظام آموزشی ،برون‌داد نظام اطلاعاتی ،منطقهء ،مقامات تصمیم‌گیری نظام آموزشی ،پیشرفت تحصیلی

خلاصه ماشینی:

"نظام اطلاعاتی مدیریت آموزشی‌6( EMIS )،یا به‌طور خلاصه نظام اطلاعاتی‌ آموزشی،مجموعه‌ای است که داده‌های کمی و کیفی دربارهء درون‌داد7،فرایند8،برون‌داد9 و محیط10نظام آموزشی را به نظم ویژه‌ای درمی‌آورد؛به طوری که با تحلیل این داده‌ها می‌توان اطلاعات لازم را دربارهء کارایی درونی و برونی فعالیتهای آموزشی،بدست آورد. این مراحل عبارتند از:(الف)تعیین اطلاعات مورد نیاز،(ب)طراحی نظام اطلاعاتی و ایجاد پایگاههای داده‌ها،(ج)تحلیل داده‌ها و تدوین گزارشهای تحلیلی ادواری و موضوعی‌ دربارهء سیاستهای آموزشی. از آنجا که گردآوری‌ داده‌ها و بهنگام نگهداشتن اطلاعات دربارهء این عوامل برعهدهء سازمانهای دیگری(مانند مرکز آمار و امثال آن)می‌باشد،داده‌های مربوط به عوامل درونی در این پایگاه باید شامل‌ اطلاعاتی باشد که محاسبهء شاخصهای مورد نیاز برنامه‌ریزی آموزشی را تسهیل کند. از این جمله می‌توان ارتباط آن را بانظام اطلاعاتی مدیریت برای تحلیل سیاستهای‌ اشتغال و نیروی انسانی ذکر نمود،به طوری که این دو نظام سعی کرده‌اند از نظر مفاهیم و روش کار،همگامی و هماهنگی لازم را به عمل آورند و از پایگاههای داده‌های تشکیل شده، به‌طور مشترک استفاده کنند. نحوهء تدوین و عرضهء این گزارشها باید چنان باشد که با استفاده از جداول،نمودارها و اشکال آماری،که به سهولت برای مدیران‌ قابل درک باشد،وضعیت موجود نظام آموزشی را به ویژه در رابطه با سیاستهای موردنظر که‌ تحلیل آنها برخی از جنبه‌های گزارش را باید تشکیل دهد،تحلیل نموده و در اختیار مدیران‌ و مقامات تصمیم‌گیری نظام آموزشی قرار دهد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3-نمودار مراحل‌ زمانی و پیشرفت کار برای‌ ایجاد نظام اطلاعاتی آموزشی از جمله اقدامات دیگری که در مرحلهء اول انجام می‌شود،طراحی فنی پایگاههای اطلاعاتی‌ از نظر انباشت و بازیافت داده‌های مربوط به متغیرهای اصلی نظام آموزشی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.