Skip to main content
فهرست مقالات

چرا باید آموزش علوم را متحول سازیم؟

نویسنده:

مترجم:

ISC (10 صفحه - از 97 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : آموزش علوم، دانش، برنامه، برنامهء درسی، تحول، دانش‌آموزان، برنامهء درسی علوم، اجتماعی، درسهای سنتی علوم، تکنولژی

خلاصه ماشینی:

"19-فراسوی آموزش سنتی نتیجه مدار 20-آیا می‌توانیم آموزش براساس نتایج را تحقق بخشیم؟ 21-آیا باید برنامهء درسی ملی داشته باشیم؟ از جمع مقالات مذکور در فوق،مقالهء ویژه‌ای اختصاص به امر چگونگی تحول آموزش علوم داشته است؛و از آنجا که مقاله درصدد ترسیم چگونگی تحول تحول آموزش علوم با عنایت خاص به‌ چگونگی درهم تنیدن رشته‌ها،تجدید نظر در محتوای آموزش، آموزش مهارتهای فکری سطح بالا،استفادهء بهتر از کتب درسی و آموزش تغییر در جامعهء متغیر می‌باشد،لذا آقای دکتر مهر محمدی‌ مبادرت به ترجمه این مقاله با عنوان‌"چرا باید آموزش علوم را متحول‌ سازیم؟"نموده و آنرا در اختیار فصلنامه قرار داده‌اند که بدینوسیله از ایشان تشکر می‌شود. درسهای علوم باید منعکس‌کنندهء روح علوم تکنولوژی نوین باشد،اهداف آموزشی این درسها باید معطوف‌ به بهبود شرایط زندگی فردی و رفع نیازهای اجتماعی باشد و بالاخره اینکه برای آماده‌ ساختن دانش‌آموزان جهت ورود به قرن بیست و یکم،اصلاح،امری ضروری است، توافقهایی بعمل آمده است. آموزش مهارتهای تفکر سطوح بالاتر مسألهء دیگری که در ارتباط با برنامهء درسی علوم به چشم می‌خورد،عبارت از تأکید این برنامه‌ها بر آماده سازی دانش‌آموزان برای مواجهه با علوم چون پژوهشگران است. متحول ساختن آموزش علوم به گونه‌ای که دانش‌آموزان به اصطلاح با برخورداری از سواد علمی فارغ التحصیل شوند،مستلزم آنست که دانشمندان علوم تجربی و علوم‌ اجتماعی،دانشمندان علوم رفتاری،معلمان و سایر مربیان به همراه نمایندگانی از حوزهء علوم انسانی و همچنین فلسفه و جامعه‌شناسی علم،در فضایی آکنده از حسن نیت و احترام‌ متقابل در کنار یکدیگر بنشینند و در ارتباط با اینکه شهروندان ما برای حضور مؤثر در جامعه‌ای علم محور و تکنولژی-محور چه آگاهیهایی باید داشته باشند،تصمیم بگیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.