Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت تکلیف شب در مدارس ابتدایی شهر تهران

نویسنده:

ISC (23 صفحه - از 10 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : تکلیف شب، تکلیف، معلمان، مدرسه، دانش‌آموزان، تکلیف شب در مدارس ابتدایی، آموزش، بررسی وضعیت تکلیف شب، تکلیف شب دانش‌آموزان مدارس ابتدایی، وضعیت تکلیف شب در مدارس

خلاصه ماشینی:

"بااینکه بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان به تمایل شاگردان در انجام کارهای دستی و جدول 5-دانش‌آموزان کلاسهای مختلف چه محلی را برای انجام تکلیف‌ ترجیح می‌دهند و تا چه حد به راهنمایی نیاز دارند (به تصویر صفحه مراجعه شود) محاسبات آماری P>0/05 W 0/71 X2 10/68 df 3 جدول 6-نظر کلی دانش‌آموزان نسبت به تکلیف شب بر حسب کلاس (به تصویر صفحه مراجعه شود) محاسبات آماری: P>0/001 1/4 حداقل فراوانی مورد انتظار 13/187 X2 25/0 ضریب C کرامر df 12 تکالیف عملی اشاره کرده‌اند اما بررسی نظرات نشان می‌دهد که معمولا تعیین تکالیف‌ عملی بسیار نادر است. معلمان اکثرا ضمن تأکید بر اهمیت تکلیف شب اظهار داشته‌اند که با حجم زیاد تکالیف‌ و با رونویسی از دروس مختلف و تکالیف تکراری مخالفند در حالی‌که بررسی نوع و میزان تکالیف دانش‌آموزان نشان می‌دهد که معلمان عملا برخلاف تمایل خود اقدام‌ می‌نمایند(جدول 7) جدول 7-ضرورت تکلیف شب از نظر معلمها بر حسب کلاس (به تصویر صفحه مراجعه شود) نکته قابل‌توجه در بررسی نظرات معلمان این است که آنان اکثرا به اثرات درسی‌ تکلیف شب مانند تکرار و تمرین و کمک در تثبیت یادگیری توجه دارند و اثرات‌ اجتماعی و عاطفی آن کمتر مورد توجه معلمان قرار دارد. بررسی نظرات معلمان و برخی از تحقیقاتی که در سالیان اخیر در ایران در زمینهء بررسی‌ مراکز تربیت معلم یا تحلیل مشکلات دانش‌آموزان صورت گرفته است به محیطی کتاب‌گرا، برنامه‌های از پیش تعیین شده و روشهای آموزشی سنتی اشاره دارد(3)بدیهی است‌ دانشجومعلمانی که در چنین محیطی رشد یافته باشند نه‌تنها انگیزهء و علاقه لازم را برای‌ یادگیری و مشارکت در فعالیتها و ابراز خلاقیت نخواهند داشت بلکه بعدها به‌عنوان معلم نیز در کلاس و مدرسه خود نخواهند توانست به ایجاد فضایی نشاطآور،باز،محرک برای‌ یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان بپردازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.