Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در ماهیت نظام متمرکز برنامه ریزی درسی

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 11 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : نظام متمرکز برنامه‌ریزی درسی، برنامه، تمرکز، برنامه‌ریزی درسی، نظام برنامه‌ریزی درسی، ماهیت نظام متمرکز برنامه‌ریزی، نظام، معلم، نظامهای برنامه‌ریزی درسی متمرکز، برنامه درسی، فرآیند برنامه‌ریزی درسی، عناصر تئوریک فرآیند برنامه‌ریزی، توجه دست‌اندرکاران نظامهای متمرکز برنامه‌ریزی، برنامهء درسی، اجرای برنامه‌های درسی، متمرکز برنامه، تعلیم و تربیت، تبیین عناصر تئوریک فرآیند برنامه‌ریزی، طراحی برنامه درسی، فرآیند برنامه‌ریزی درسی تمرکز، نظام متمرکز در قلمرو برنامه‌ریزی، عدم تمرکز، دیدگاه طراحی برنامه درسی، قلمرو برنامه‌ریزی درسی، اجرای برنامه‌های درسی استاندارد، عناصر، طراحی برنامه، دست‌اندرکاران نظام آموزش، Curriculum، قلمرو برنامه درسی

خلاصه ماشینی: "او با حفظ عناصر تئوریک سه‌گانه این فرآیند،گزینه‌های‌ متفاوتی را برای عناصر اقشار دست‌اندرکار یا تصمیم‌گیرنده و همچنین میزان انعطاف تعبیه‌ شده در برنامه درسی در مقایسه با شورت مطرح نموده و لیکن در ارتباط با عنصر خاستگاه‌ که ناظر به مبحث تمرکز یا عدم تمرکز در نظام برنامه‌ریزی درسی است،همان گزینه‌های‌ شورت را که عبارت بودند از برنامهء درسی عام و برنامه‌ریزی مختص محیطهای ویژه‌ آموزشی را حفظ کرده است. یافته‌های پژوهشهایی که پیشتر به آنها اشاره شد حکایت از آن دارند که برنامهء درسی‌ استاندارد یا عام که محصول نظامهای برنامه‌ریزی درسی متمرکز است،خواه ناخواه در پرتو شرایط ویژهء محیطی اعم از امکانات و تجهیزات،خصوصیات و ویژگیهای‌ دانش‌آموزان اعم از علائق،استعدادها و پیشینهء اطلاعاتی،و همچنین دیدگاهها،ذهنیتها، باورها یا نظریه‌های ابرازشده و ابرازنشدهء معلمان و توانائیها و قابلیتهای ایشان دستخوش‌ تغییراتی می‌گردد که دامنهء آن از تغییرات محدود شروع شده و تا آنجا که برنامه درسی را باید مصنوع معلم و محیط دانست امتداد می‌یابد. دلالتهای عملی برای نظام برنامه‌ریزی درسی براساس آنچه که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت و همچنین تجارب تلخ و ناگوار به دست آمده،در نظامهای آموزش و پرورش سایر جوامع از ناحیه بی‌توجهی به حقایق‌ ناظر به فاصله میان طراحی برنامه تا اجرا که مبین موهوم بودن نظام برنامه‌ریزی درسی‌ متمرکز دانسته شد،می‌توان رویکردهایی را مورد توجه قرار داد که برخی از مهمترین آنها به قرار زیر می‌باشند: @فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای اعطاء تدریجی اختیارات بیشتر و قدرت‌ تصمیم‌گیری به سطوح پایین‌تر هرم اجرایی یا خروج از تمرکزگرایی که سرابی بیش‌ نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.