Skip to main content
فهرست مقالات

بازنگری تجربه برنامه ریزی توسعه آموزش و پرورش در ایران برنامه دوم توسعه 1378 - 1374

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 20 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : برنامه، آموزش، برنامه دوم توسعه، بازنگری تجربه برنامه‌ریزی توسعه آموزش، برنامه‌ریزی توسعه آموزش و پرورش، آموزش و پرورش، توسعه، سازمان برنامه و بودجه، کمیته برنامه‌ریزی آموزش فنی‌وحرفه‌ای غیر، آموزش عالی

خلاصه ماشینی:

"در مجموع شورای برنامه‌ریزی بخش آموزش و کمیته‌های وابسته از هفته اول آبان‌ماه‌ 1371 تا هفته اول شهریورماه 1372 با استفاده از 5058 نفر ساعت وقت مسؤولان و متخصصان و کارشناسان که حدود 850 نفر ساعت آن مربوط به شورای بخش بود به امر تدوین برنامه دوم توسعه بخش آموزش پرداخت و گزارشهای خود را برای تلفیق و درج در لایحه دولت به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد(مأخذ 4-ص 39 و 40). این دلایل عبارتند از: نوع سازماندهی فعالیتهای نظام برنامه‌ریزی توسعه(مبتنی کردن نظام بر کمیته‌ها و شوراهای مرکب از مسؤولان و مدیران دولتی)،مقطعی و موردی عمل کردن(به راه‌ انداختن ماشین برنامه‌ریزی هر 5 سال یک‌بار)،حمایت نکردن از نهادهای مسؤول‌ برنامه‌ریزی در دستگاههای اجرایی(در نظام برنامه‌ریزی بخش آموزش به شاخه‌های‌ برنامه‌ریزی وزارتخانه‌های آموزشی اصولا وظیفه‌ای محول؟؟؟است و به همین سبب‌ نیز در راه‌اندازی نظام برنامه‌ریزی هیچ‌گونه فعالیتی برای آموزش دستورالعملهای تهیه و تنظیم برنامه و آماده‌سازی بدنه کارشناسی دستگاههای اجرایی،پیش‌بینی نشده است)، بی‌اعتنایی کامل به رعایت نکاتی که باید در هنگام تلفیق برنامه در زمینه ارتباط بین‌بخشی و درون‌بخشی و تنظیم ترازهای اساسی،مانند تراز نیروی انسانی،تراز ارزی،تراز مصالح و ماشین‌آلات و... )،عدم استفاده از نیروی فکری،تخصصی و کارشناسی جامعه و جلب مشارکت بدنه کارشناسی دستگاههای دولتی و نهادهای معرف بخش غیر دولتی در امور برنامه و توسعه‌ (اعضای شوراهای بخشی و کمیته‌های وابسته و همچنین شوراهای تلفیق برنامه‌های بخشی‌ و شورای امور اقتصادی،به طور کلی از بین مسؤولان و مدیران اجرایی انتخاب شده‌اند و زمینه مناسب برای حضور کارشناسان و اندیشمندان در مجامع برنامه‌ریزی فراهم نیامده و بر لزوم دعوت و حضور فعال آنان در دستورالعملها تأکیدی نشده است(رجوع کنید به‌ ترکیب اعضای شوراها و کمیته‌های برنامه ریزی بخش آموزش مأخذ 4-ص 10 تا 39)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.