Skip to main content
فهرست مقالات

چرا باید برنامه های درسی را به سوی مسأله محوری سوق دهیم؟

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ،اطلاعات ،برنامهء درسی ،حل مسأله ،دانش‌آموزان ،مسأله محور ،فرآیند تعلیم و تربیت ،دیویی ،برنامه‌های درسی ،برنامهء درسی مسأله محور ،معلم ،آموزش ،برنامه‌های درسی مسأله محور ،برنامه‌های درسی مسأله محور یادگیری ،به‌سوی مسأله محوری ،فرآیند ،منبع اطلاعات ،کودک ،تجارب ،مسأله محوری سوق ،جریان ،رویکرد حل مسأله ،جریان حل مسأله ،جریان تعلیم و تربیت ،موقعیت ،علمی ،فرآیند حل مسأله معلم ،فرآیند حل مسأله ،الگوهای برنامهء درسی ،روش حل مسأله

خلاصه ماشینی:

"در طول چند دهه‌ که از عمر این عرصه از دانش بشری سپری شده است،شاهد اختلاف نظرهای اساسی میان صاحبنظران و نظریه پردازان بوده‌ایم‌ که مهم‌ترین آنها اختلاف نظر ناظر به منبع الهام‌بخش تصمیمات‌ برنامه‌ای است که ریشه در فلسفهء تعلیم و تربیت مورد توجه افراد داشته و معرف رویکردهای گوناگون نسبت به برنامهء درسی است. بسیاری از منتقدانی که به ارزیابی و تحلیل نظریهء تایلر پرداخته‌اند معتقدند که او در الگوی پیشنهادی خود به گونه‌ای سطحی و مکانیکی به تلفیق منابع سه گانه و ایجاد سازش و سازگاری میان آنها پرداخته است؛حال آن که دیویی در بستر ذهنی مساعد و متفاوتی که‌ همان درک تازه و عمیق او از ماهیت فرآیند تعلیم و تربیت است،به رفع تزاحم به شکلی‌ اساسی،خلاق و اصولی می‌پردازد. (18) مسأله محور بودن برنامه،تجلیگاه کیفیت رفع تزاحم میان الگوهای مختلف در اندیشهء دیویی نظریهء تعلیم و تربیت دیویی در بخش گذشته مورد بررسی قرار گرفت و روشن شد که‌ جوهر و اساس این نظریه را باید در توجه متعادل و اصولی به منابع یا عوامل سه‌گانه در طراحی برنامه‌های درسی دانست. هنر و جوهر تعلیم و تربیت را باید در ایجاد انگیزه و رغبت درونی برای یادگیری جستجو کرد و این مهم به اعتبار این که‌ برنامه‌های درسی مسأله محور یادگیری را منوط به برقراری ارتباط با دنیای یادگیرندگان یا علایق و نیازهای ایشان می‌دانند حاصل شدنی است. (1)- CURRICULUM (2)- KLIEBARD (3)- TANNER (4)- KLEIN (5)- DEWEY (6)- NSSE (7)- H."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.