Skip to main content
فهرست مقالات

تحولات آموزش متوسطه در دو قرن اخیر در اروپای غربی و آمریکا

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 29 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : آموزش متوسطه، آموزش، آمریکا، آزمونها، نظام آموزش متوسطه، آموزش عالی، تأسیس دبیرستانهای جامع، دانش‌آموزان، تعیین رشتهء تحصیلی، دبیرستانهای جامع

خلاصه ماشینی:

"به تدریج اندیشهء جانبداری از تفاوتهای فردی و تأمین آموزش بر اساس تواناییها در نظام آموزشی آمریکا و اروپا به صورت کانالیزه کردن دانش‌آموزان به سوی دو رشتهء متوسطهء فنی و نظری،طبقه‌بندی دانش‌آموزان و پرورش انگلستان سیاست کانالیزه‌ کردن شاگردان به سوی رشته‌های مختلف تحصیلی تا نیمهء دوم قرن بیستم راهی مناسب‌ برای تأمین آموزش بر اساس استعداد تلقی می‌شد؛بدین ترتیب شاگردان مستعد و فرزندان‌ قشر مرفه را به دبیرستانهای گرامر هدایت می‌کردند. »(14) 7-برابری فرصتهای آموزشی پیش از این گفته شد که هم در اروپا و هم در آمریکا از اوایل قرن نوزدهم تلاش برای‌ خارج کردن آموزش و پرورش از انحصار قشر مرفه و تعمیم آن در میان همگان آغاز شد؛زیرا در آن زمان عقیده بر این بود که تأسیس مدارس دولتی به منزلهء ایجاد فرصتهای‌ آموزشی یکسان است و نیز تصور می‌شد که با تأمین فرصتهای آموزشی یکسان می‌توان به‌ برابری فرصتهای اجتماعی کمک کرد. اگرچه در برخی کشورها همچون آلمان کوشش‌ زیادی برای تبدیل دبیرستانهای سنتی به دبیرستان جامع صورت نگرفت،اما در بعضی‌ دیگر از کشورهای اروپایی دبیرستانهای جامع به طور چشمگیری رشد نمود؛مثلا در انگلستان از سال 1965 میلادی به بعد،مقامات محلی آموزشی بنا به تشویق دولت در ساختار نظام آموزش متوسطه تجدیدنظر به عمل آوردند و شیوهء گزینش رشتهء تحصیلی بر اساس آزمونها را حذف نمودند و از دانش‌آموزانی که دارای استعدادهای متفاوت بودند، در دبیرستانهای جامع ثبت نام کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.