Skip to main content
فهرست مقالات

نظام تربیت معلم در ژاپن و مقایسه آن با نظام تربیت معلم در ایران

نویسنده:

ISC (38 صفحه - از 49 تا 86)

کلید واژه های ماشینی : معلمان، تربیت، ژاپن، آموزش، وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش، تربیت‌معلم، مدارس، تدریس، نظام تربیت

خلاصه ماشینی:

"این امر نشان دهندهء توجه بیشتر مسؤولان وزارت آموزش و پرورش‌ به معلمان و اعضای هیأت علمی مدارس و مراکز تربیت معلم است(جدول شماره 8) 2-3-2-نحوهء توزیع معلمان:همان‌طور که در جدول شماره 8 نشان داده شده است،در جمهوری اسلامی ایران حدود 99 درصد از معلمان در مدارس و مراکز آموزشی دولتی‌ مشغول تدریس هستند. در این‌جا لازم است به اختصار مقایسه‌ای میان نظام تربیت معلم ژاپن و ایران انجام گیرد: 1-اولین شرط استخدام معلمان در ژاپن داشتن گواهینامهء معلمی است که به وسیلهء شورای آموزش و پرورش ایالت و بر اساس مدارک تحصیلی،آزمونهای کتبی و شفاهی از اطلاعات عمومی و تخصصی،نمرات و گزارشهای آموزشی دانشگاهی،شایستگیهای‌ حرفه‌ای در زمینهء روش تدریس و تواناییها و قابلیتهای تخصصی داوطلبان به عمل می‌آید. با نگاهی به جدول زیر این وضعیت بهتر روشن می‌شود: جدول شماره 10:مقایسهء درصد توزیع معلمان ژاپنی(1992)و ایرانی(74-73) بر حسب مدرک تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 6-یکی از مشخصات بارز دانشگاهها و دانشکده‌های تربیت معلم و همچنین دوره‌های‌ آموزشی ضمن خدمت معلمان ژاپنی استفادهء گسترده از تکنولوژی آموزشی است. 4-ایجاد امکانات بیشتر جهت ادامه تحصیل معلمان:امر پیشبرد حرفهء معلمی منحصر به‌ گذراندن دوره‌های دو یا چهار ساله مراکز و دانشگاههای تربیت معلم نیست،بلکه پس از این که داوطلبان حرفهء معلمی وارد خدمت شدند،موضوع امکان ارتقای شغلی آنها از طریق ادامهء تحصیلات و آموزشهای ضمن خدمت اهمیت خاصی پیدا می‌کند؛زیرا امروزه‌ اطلاعات و دانشها به قدری روزافزون شده است که آن را در اصطلاح«انفجار اطلاعات» نامیده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.