چکیده:
انجام تحقیقات مستمر در خصوص کارآیی نظامهای آموزشی و تعریف شاخصهای مناسب برای انجام این پژوهشها و اطلاع از تعداد دانش آموزانی که یک دوره تحصیلی را با موفقیت به پایان می رسانند و نیز تعدادی که در هر سال تحصیلی از نظام آموزشی خارج می شوند، برنامه ریزان را قادر می سازد که برخی از تنگناهای موجود را در رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی شناسایی کنند و نیز این امکان را به وجود می آورد که مدیران و سیاستگذران آموزشی بتوانند وضعیت مدارس یا مناطق آموزشی را در سالهای مختلف با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهند. از سال تحصیل 72-71 طرحی در مدارس متوسطه کشوربه مرحله اجرا گذاشته شد که در جامعه به عنوان نظام جدید متوسطه شناخته شده است. این نظام با نظام قدیم رایج در مدارس تفاوتهای عمده ای دارد. مهندس عزیززاده و سرکار خانم ماشینی در مقاله "شاخصهای اندازه گیری کارآیی درونی نظام جدید متوسطه" شاخصهایی را برای اندازه گیری میزان کارآیی درونی نظام جدید متوسطه پیشنهاد کرده اند که ضمن تشکر از ایشان که مقاله را در اختیار فصلنامه قرار داده اند، مطالعه آن به مسئولان آموزش و پرورش و بویژه کارشناسان برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش توصیه می شود. الگوی پیشنهادی به گونه ای است که می توان از آ« برای بررسی کارآیی دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاهها نیز بهره گرفت.
خلاصه ماشینی:
اگر ؟؟؟ مجموع واحدهای انتخابی دانشآموزان ورودی یک سال تحصیلی در طول دوران تحصیل آنها(حداکثر 5/4 سال)باشد،اعم از آن که دورهء تحصیل را به پایان رساندهاند و دیپلم گرفتهاند یا تحصیل خود را ناقص رها کردهاند، میتوان نوشت: (به تصویر صفحه مراجعه شود) با این مقدمه میتوان شاخصهای زیر را برای اندازهگیری و بررسی کارآیی درونی نظام جدید متوسطه پیشنهاد کرد: 1-نسبت اتلاف1 مهمترین شاخص در اندازهگیری کارآیی درونی،نسبت اتلاف است که به صورت زیر تعریف میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) یا: (به تصویر صفحه مراجعه شود) لازم به توضیح است که در نظام جدید متوسطه،هر دانشآموز با گذراندن 96 واحد قبولی فارغ التحصیل میشود و بنابراین،حالت مطلوب آن است که کلیهء دانشآموزان ورودی به نظام جدید متوسطه 96 واحد درسی در طول دورهء تحصیل انتخاب کرده و همهء واحدها را با نمرهء قبولی گذرانده باشند.
اگر ؟؟؟ مجموع واحدهای انتخابی دانشآموزانی باشد که تحصیلات خود را ناقص رها کرده ترک تحصیل میکنند و ؟؟؟ مجموع واحدهای انتخابی دانشآموزانی باشد که موفق به فارغالتحصیلی میشوند،میتوان نوشت: (به تصویر صفحه مراجعه شود) کل واحدهای هدر رفته برابر خواهد بود با: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این عبارت ؟؟؟ مجموع فارغالتحصیلان ورودی یک سال تحصیلی به نظام جدید متوسطه است.
به همین ترتیب میتوان نسبت اتلاف را برای مجموعهء دروس(مثلا مجموعه دروس ریاضی یک رشتهء نظام جدید)نیز محاسبه کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) که در آن: ؟؟؟ تعداد دانشآموزانی که درس j را i بار انتخاب کردهاند.