چکیده:
در این نوشتار، با بررسی و نقد پاسخهایی که برخی دست اندرکاران پژوهشهای آموزشی کشور به چند پرسش درباره چیستی مفهومهایی مانند پژوهش و روش علمی داده اند، بایستگی توجه به آموزش بینش علمی و آموزش زبان فارسی در دوره های دانشگاهی خاطر نشان شده است. نویسنده همچنین با الهام از ویژگیهای روش علمی، ویژگیهای یک پژوهشگر را نیز برشمرده است و با مرور بر گامهای گوناگون فرآیند پژوهش، نقش چشم گیر ویژگیهای آفرینندگی و داوری را در جای جای این فرآیند یادآور شده است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش چیست و پژوهشگر کیست؟ معرفی مقاله نوشته:دکتر منصور علی حمیدی در این نوشتار،با بررسی و نقد پاسخهایی که برخی دستاندرکاران پژوهشهای آموزشی کشور به چند پرسش دربارهء چیستی مفهومهایی مانند پژوهش و روش علمی دادهاند،بایستگی توجه به آموزش بینش علمی و آموزش زبان فارسی در دورههای دانشگاهی خاطرنشان شده است.
دانش و دانشپژوه همان اندازه از هم جدانشدنیاند که دانشپژوه و ویژگیهایی چون آفرینندگی وی در جای دیگری از نوشتهء حاضر به این ویژگی و دیگر ویژگیهای یک پژوهشگر پرداخته خواهد شد،ولی در اینجا لازم است به برخی ویژگیهای روش علمی/ پژوهشی بپردازیم.
نمونهای از پاسخهای"نزدیک"که 20 درصد پاسخهای پاسخدهندگان را تشکیل میدهند، به قرار زیر است: "علم کشف رابطههای میان پدیدهها و پژوهش علمی روش و ابزار این کشف است".
افزون بر این، در پرسش آمده بود که"به نظر شما علم و پژوهش علمی چیست؟"اما تنها 15 درصد پاسخ دهندگان بهگونهای این دو مقوله را به صورت مرتبط در پاسخ خود گنجانده بودند.
یا اگر در آموزشهای پژوهشی آن دسته از پاسخدهندگان-که نمونههایی از پاسخهایشان در بالا آمده است-به جنبههای فلسفی-تاریخی علم هم پرداخته شده بود یا به زمینهء خوانش و نگارش توجه شده بود،بیشک پاسخهای پرمحتواتر و خوشساختارتری به این پرسشها داده میشد.
ولی آیا داشتن چنین ویژگیهایی و نمود چنین رفتارهایی گویای آن خواهد بود که دارنده یا نمایانندهء آنها یک پژوهشگر است؟آیا داشتن این ویژگیهای بایسته،بسنده نیز هست؟یا ویژگیهای دیگری هم برای پژوهشگری و افزایش کارآیی در پژوهش بایسته هستند؟ویژگیهایی که شاید بهگونهای سرراست و روشن در میان ویژگیهای روش علمی که در بالا از آنها یاد شده است،بازگو نشدهاند،مانند توانمندی در داوریهای دادگرانه و آفرینندگی.