Skip to main content
فهرست مقالات

چگونگی طراحی و تبیین ساختار سازمانی پویا و خلاق در آموزش و پرورش

نویسنده:

(12 صفحه - از 35 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : سازمان ،ساختار ،طراحی ،ساختار سازمانی ،اطلاعات ،تشکیلاتی ،آموزش ،منطق ،تمرکز ،آینده ،چگونگی طراحی و تبیین ساختار ،محیط ،مدیریت ،آموزش و پرورش ،ساختار سازمانی پویا ،بهره ،تبیین ساختار سازمانی ،پیچیدگی سازمانی ،آینده‌ساز ،واحدها ،ساختار سازمانی میزان تمرکز ،اهداف ،شاخص ،موقعیتهای ،تمرکز سازمانی ،عمل ،ساختار زیستی ارتباطات سازمانی ،سازمان آموزشی ،طراحی سازمان ،اجزای تشکیل‌دهندهء ساختار سازمانی

خلاصه ماشینی:

"پس از آن می‌نویسد که باید در پی یافتن‌ تشکیلاتی بود که واجد آن ویژگیها باشد و بتواند با شرایط متحول‌ روز خود را منطبق نماید؛تشکیلاتی که نه تنها آینده‌نگر بلکه‌ آینده‌ساز باشد و در نهایت محیط مساعدی برای خلاقیت و رشد انسانی ایجاد کند. چنین ساختاری برای مطابقت و سازگاری با محیط،ابتدا باید محیط خود را بشناسد و مشکلات آن را احساس و ادراک‌ کند؛بنابراین وجود شیوه‌های آگاه‌کننده از ضرورتهای اصلی این ساختار خواهد بود. اگر سازمان آموزشی به‌ تقاضای پایین جامعه در مورد تحصیلات حرفه‌ای پاسخ دهد صرفا به‌طور انفعالی عمل‌ کرده است،اما اگر به درون جامعه برود و تقاضای بالایی را برای این نوع تحصیلات ایجاد کند،فعالانه عمل کرده و آینده‌سازی نموده است. مسؤولیت جمعی است و همه خود را در برابر هدف سازمان متعهد می‌دانند؛کانالهای ارتباطی موازی و مورب افراد را به یکدیگر مرتبط ساخته از این مجاری برای انتقال اطلاعات و نه صرفا دستورات استفاده می‌شود؛اطلاعات‌ در انحصار مشاغل عالی نیست و همه امکان استفاده و آگاهی از آن را دارند؛از تقسیم‌ وظایف انتزاعی پرهیز شده و هر شغل به‌طور طبیعی و واقعی طراحی گردیده است(7). برای روشن شدن وجه تمایز سازمانهایی که براساس تعقل‌ ابزاری و جوهری شکل می‌گیرند،برخی از خصوصیات آنها را در ذیل ذکر می‌کنیم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) با ویژگیهایی که برای سازمان مبتنی بر تعقل ارزشی برشمردیم،به روشنی می‌توان‌ ملاحظه کرد که سازمان آموزشی متناسب برای جامعهء ما قطعا باید از ویژگیهای ارزشی‌ برخوردار باشد و تحت قیود کمبود بودجه و خودکفائی،به هیچ رو ارزشهای انسانی و اخلاقی را به بوتهء نسیان نسپارد(8)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.